Hejsan!

Jag och min sambo hade tänkt bygga nytt (kanske start nästa vår). Nu undrar jag hur färdigt huset måste vara innan man slutbesiktar och därmed kan placera lånet.
Man vill ju kunna glida runt och lägga lite golv och lister och sånt i lugn och ro. Måste varenda pinal sitta på plats innan man kan placera lånet?
???
 
Slutbesiktning finns inte som begrepp i Sundsvall längre, enligt kommunen.

En värderingsman kan du ta in närsomhelst. Se bara till att din bank godkänner honom. Att värderar huset till det värde den har just då.

Vill du senare öka på lånet kan du givetvis be värderingsmannen att göra en ny värdering då huset är mer färdigställt. Dock kostar varje värdering ett par tusen.

För att svara på din fråga. Du kan ta in en värderingsman när som helst.
 
Det är din kvalitetsansvarig som kollar att alla besiktningar under byggets gång är gjorda och skickar in pappret till kommunen som i sin tur meddelar dig när de godkänt detta. Vet inte om det var denna "slutbesiktning" du avsåg?

mvh
David
 
Håller med David. Slutbesiktningen är väl ersatt med KA. Men den har inget med lånet och banken att göra.
 
I vårat fall så ville banken vänta med värdering tills att besiktningsmannen från GARBO hade gjort sitt utlåtande. Det är väl ganska vettigt (sett från bankens perspektiv) - ett hus kan ju se fint ut och därmed få hög värdering trots att det är ett fuskbygge. Värderingsmannen är kanske/troligtvis inte byggnadsingenjör och kanske missar fusk som borde leda till lägre värdering.
 
Jag har också varit med om att banken erbjudit klart bättre vilkor för lånet när en slutbesiktning talade om att huset inte hade några renoveringsbehov, speciellt eftersom besiktningen även omfattade el och VA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.