Vi har hittat en rad mindre fel samt en del större. Om vi börjar med dom mindre, sprickor i lister runt fönstren, ska det gå igenom? Mindre märken på köksluckor, repa på bänkskiva, repa på marmorn öppna spisen, flisor i golvet (parkett)?

När man gjöt grunden så regnade det så det ligger bruk runt hela grunden och på l-stöden. Sedan skulle man flytspackla golven vilket man gjorde till en viss del. Man orkade inte flytta på en hög med gipsskivor så man flytspacklade runt dessa och löste problemet med ojämnheter med att lägga flera lager med underlagspapp vid golvläggning. Vissa säger att det ska vara så här att bygga hus? :-/
 
Jag håller med dig, det finns för mycket som släpps igenom av besiktningsmännen. I vårt fall har vi byggt två hus samtidigt med LB-Hus på totalentreprenad. Vår besiktningsman godkände husen trots att det ena hade 212 st E-anmärkningar och det andra hade 136 st. Och då saknar många väggar i huset utförande som är i lod-, våg- eller vinkelräthet och inte är skeva eller buktiga.

De godkänner alldeles för mycket, besiktningsmännen. Våra hus godkändes i strid med att det saknades avtalat brandskydd mellan de bägge husen, något som är mycket allvarligt ur säkerhetssynpunkt. Flera av felen är allvarliga, bl a måste all kakel och klinker i två badrum och två WC rivas ned och göras om. Dito för två öppna spisar.

Jag delar din upprördhet men det finns inte mycket att göra mer än att stämma besiktningsmannen inför tingsrätten. Det är det enda som hjälper. Akta dig sen för besiktningsmän som har utsetts av entreprenören, som tyvärr tycks vara vanligt.

En bra besiktningsman är guld värd. En dålig kan ställa till med stora problem för dig.

Örnen
 
Du kan alltid kräva att få göra en överbesiktning.
Det är en extra besiktning som du får bekosta, men som blir giltig över slutbesiktningen när det gäller fel och brister.
Du skall begära detta senast 2 vceckor efter du fått slutbesiktningsutlåtandet.
Besiktningen skall då utföras av en besiktningsman som ni båda godkänner.
 
Jag fattar inte hur någon vågar bygga i detta avlånga land. Ändå är det denna typ av konsumtion som skapar arbete. Allt för många har dåliga erfarenheter av att bygga nytt och detta skapar negativ information som ringar på vattnet. Jag skulle ha svårt för att rekommendera folk att ge sig in i denna typ av affärer. Det känns alldeles för otryggt och ger för många sömnlösa nätter. Detta får ju till konsekvens att hantverkarna själva förlorar potentiella jobb och husleverantörerna säljer långt mindre än vad som är möjligt. Tre av min bekanta blåste av sina tankar på att bygga genom att studera våra erfarenheter. Bara detta är minst 7,5 miljoner i uteblivna intäkter, bara av mina närmaste bekanta. Sedan får man inte glömma att dessa i sin tur sprider information. Förutsättningarna kan ju inte vara bättre, låg ränta, hög inflation på hus, bra reallöneutveckling osv.
 
Kanske lite känsligt att göra ett sådant här inlägg - men varför vara så negativa och framställa saken som om alla som utför entreprenadarbeten är skurkar???
Visst finns de enstaka ärenden som går fel, kanske ibland alltför många.

Men de allra flesta husföretag och entreprenörer är ansvarskännande, gör ett bra arbete och har nöjda kunder.

Den som beställer ett arbete har också ett ansvar att sätta sig in i vad han ger sig in på, de lagar och regler som gäller och kan ju ta referenser innan han bestämmer sig.
Kan han inte klara av detta själv kan han ju ta hjälp av en egen kontrollant. I vissa fall kan den kvalitetsansvarige, som beställaren skall utse, vara till hjälp, även om det inte är hans egentliga uppgift att vara någon dagkontrollant på bygget.
Detta gäller i synnerhet om det är fråga om s.k. delad entreprenad där det är mycket samordningsarbete som faller på beställaren.
 
Jag håller med dig att det är kundens ansvar att ta reda på vad man köper samt de juridiska förhållanden som gäller. Problemet är bara att de juridiska systemen är en sak och verkligheten är ofta en annan.

Och det är få branscher som jag har råkat ut för som är så oansvariga som just denna. Man säljer och gör ett seriöst intryck och sedan lägger man allt ansvar på kunden. Kunden får bära det största ansvaret. Juridiskt vid en delad entreprenad så ligger det ett stort ansvar på kunden. Men försök sälja nästa hus med det argumentet. Ska du lägga 2,5 milj så vill du ha en större trygghet. Marknadsföringsmässigt menar jag att detta är förödande för branschen. Just attityden att det är kundens fel, problem och bekymmer. Det finns få långsiktiga branscher där detta förekommer. Inte som vill överleva på sikt. Och just denna attityd gör att man förlorar stora potentiella intäkter. Gamla husägare behåller sina hus och renoverar istället ;)
 
Tack för alla intressanta synpunkter när det gäller slutbesiktning.

Självklart har en kund också ett ansvar för att sätta sig in i vad man köper och hur det hela skall gå till. Men även om man gör så, så räcker det inte. Titta i vårt eget fall, vi byggde två hus med LB-Hus samtidigt 2003 som ännu ej är färdigställda 2006 (men dock godkända i slutbesiktning!).

Nu håller vi på med att få rätsida på allt som ställts till med genom de felaktigt godkända slutbesiktningarna. Själv är jag civilekonom med juridisk kompletterande utbildning och dessutom med kunskap om byggindustrin, så jag vet vad som måste göras och hur det skall göras. Därför hade vi också i preventivt syfte valt totalentreprenad med ackrediterad kvalitetssäkring via Statens Provnings- och Forskningsinstitut, s k P-märkning. Inget av detta har emellertid hjälpt oss på något sätt.

LB-Hus säger sig vara ensamma i landet om äkta totalentreprenad under P-märkning. Detta framgår bl a av deras hemsida, www.lbhus.se och under deras koncept som de kallar för Optimal Living. Marknadsföring är en sak. Verkligheten en helt annan när det gäller LB-Hus, det kan jag försäkra.

När en entreprenör, en besiktningsman och en kvalitetsansvarig inte fullföljer sina uppgifter med professionalism och integritet återstår enbart den juridiska vägen, dvs stämningar. Det vet de nämnda kategorierna och de vet också att de flesta kunder varken har tid, råd eller kunskaper för att orka med en så lång process som det blir tal om. Därför kommer de undan med ett försämrat marknadsrykte. Men cyniskt resonerat betyder detta inte särskilt mycket för dem då de gör en snäv kalkyl att folk inte köper så många nya hus under sitt liv. Som i andra branscher förstår byggindustrin inte att en missnöjd kund talar om det för väldigt många fler än sin närmsta krets. Med hjälp av Internet når man lätt en större publik.

Besiktningsmannen, som utsetts av entreprenören trots våra protester och i strid med våra avtal, höll på med slutbesiktning i 6 månader! Till slut godkände han det ena huset med 212 st fel och det andra med 136 st fel. Och då talar vi inte om skönhetsfel utan stora, grundläggande och kostsamma fel. Bl a fel som har med säkerhet att göra, typ brand och liknande. Därtill anmärkte han på att nästan all dokumentation saknades som t ex bygglov, relationshandlingar, brandskyddsdokumentation, konstruktionsritningar och liknande. Ej heller fanns kvalitetssäkringsdokumentation eller P-märkningsbevis från entreprenörens arbeten. Ändå godkände han de bägge entreprenaderna trots att det tydligt strider mot våra avtal, ABS 95. I efterhand har vi meddelats av kommunens byggnadsnämnd att våra bägge hus är uppförda som svartbyggen. Jo, just en snygg totalentreprenad med nyckelfärdig överlämning som du gärna kan jämföra med vad LB-Hus säger på sin hemsida i just denna fråga rörande bygglov och myndighetstillstånd.

Med detta vill jag varna för en övertro på att ens de juridiska regel- och avtalsverken honoreras av parter som man kunde betro vara seriösa och professionella till en början.

Jag kommer att berätta om utvecklingen i våra fall på lite olika sätt, bl a i TV och press, ni kommer inte att kunna missa det. För den som vill komma i kontakt med mig för att utbyta erfarenheter och synpunkter så föreslår jag att ni söker mig via LB-Hus och företagets VD (0456-455 00). Han vet vem jag är och kan lämna kontaktuppgiften vidare. Gör han inte detta så vet ni att han har något som han inte gärna vill skall nå en vidare krets.

Se upp! >:(

Örnen
 
Tur att man inte köpte LB-hus, våra problem är "förhoppningsvis" petitesser i sammanhanget
 
Jag tycker inte att man ska lyssna så mycket på vad folk säger om olika företag, för det är så olika. Däremot ska man vara medveten om att problem kan uppstå och att man behöver vara insatt en del för att bygga.
Återigen kan jag säga att det som hänt ornen är väldigt tråkigt, men jag tycker inte att det är generellt för LB-hus. Vi bygger ju själva med dem och hittills inga saker som hänt och jag känner i alla fall en handfull som byggt med samma företag och har absolut inte haft dessa problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.