Hej!

Min entreprenör ville ha en slutbesiktning innan allt var färdigställt enl. kontrakt men jag
sa att ville vänta till allt som står specat i kontraktet är färdigt. Efter lite diskussioner så godtog entreprenören detta.
Nu när byggnationen dragit ut på tiden så hävdar entreprenören i efterhand att jag vägrat honom en slutbesiktning och att jag därför inte har rätt till vite. Han skulle också ha rätt till skadestånd hävdar han.
Ingenting blev skrivit om att han godtog att vänta utan det enda som finns är Abs 09 kontraktet.
Finns det fog för detta krav från entreprenören?
Kunde entreprenören inte bara krävt en slutbesiktning om han nu ville det?

Vänligen,

Nyfiken
 
Ingen som vill hjälpa till?
Eller är svaret självklart?

Mvh,

N
 
antar att om det är inskrivet ett vite i kontraktet om ett datum det ska vara klart så gäller vell det tills allt är klart och slutbesiktigat. Och han kan ju inte slutbesiktiga innan det är klart, det är ju de sista man gör eftersom att det som inte är klart missas ju i besiktningen annars.
Enteprenören snackar skit enligt mig iaf, Han ska betala vite.
 
Det är rätt vanligt att man gör besiktning innan jobbet är helt färdigt, man kan då undanta dom delar som inte är färdiga. Ett exempel är om brukaren vill ta vissa delar i bruk innan man är helt färdig då besiktigar man den delen som ska användas. Har brukaren taget "huset" i besittning och använder det blir det genast besvärligare, man kan knappast efter inflyttning att skador på tex inredningen fans när man flyttade in. Om han ska betala vite eller ej är absolut inte självklart lika osäkert som att han kan kräva skadestånd.
Slutbesiktningen ska vara genomförd innan kunden får tillgång till huset, får kunden inte tillgång till huset på utsatt tid kan man få ersättning , men det beror på hur det är skrivet. Tar kunden huset (eller delar av det) i besittning innan det är färdigt kan "byggaren" kräva ersättning för det hinder som därmed uppstår.
Det är mögligt att med så lite uppgifter säga hur det är just i ditt fall.
Hur allt ska "regleras" finns i två olika "bestämmelser" dom heter ABxx (xx för årtal som jag intekommer ihåg) eller ABTxx, vilket som gäller beror på om det är en totalentreprenad eller delad entreprenad.
 
Står det inte i villkoren för ABS 09 att en slutbesiktning ska göras efter att entreprenaden har avslutats om inte parterna kommer överens om annat. Om entreprenören som i ert fall önskat göra slutbesiktningen innan entreprenaden är avslutad och ni har motsatt er det innan samtliga arbeten enligt kontrakt är avslutade så har ni troligen inom vissa gränser rätt att kräva det. Sen uppfattar jag det som om entreprenören accepterat er ståndpunkt efter viss diskussion så då är det väl lite knepigt att komma i efterhand och påstå att ni vägrat en slutbesiktning, särskilt om arbetena inte var färdigställda.

Sen är det självklart så att om exempelvis några skåpluckor eller liknande måste tilläggsbeställas och det är leveranstid på sakerna och det inte påverkar entreprenaden i sin helhet så får man rimligtvis acceptera att en slutbesiktning kan hållas i vilket fall och återstående punkter tas upp som anmärkningar vid besiktningen. Sen kan det också vara så att om det tillkommit tilläggs eller ändringsarbeten under entreprenaden så kan entreprenören ha rätt tíll en förlängning av kontraktstiden och det framgår inte om det kan vara så i det här fallet.

Men har entreprenören och ni kommit överens om att slutbesiktningen ska hållas efter avslutad entreprenad och ni har ett vite som tickar så är det väl det som gäller. Sen förstår jag faktiskt inte varför entreprenören vill kräva er på skadestånd får att han har varit försenad med entreprenaden.

Precis som elmont påpekar är det svårt att uttala sig utan att veta vilka delar som återstod när entreprenören ville kalla till slutbesiktning och varför han först accepterat att skjuta på besiktningen till allt var klart och sen inte accepterar vitet och dessutom vill ha skadestånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.