Kommer det bli fastighetsskatt på nybyggen 2005?
Andra avgifter, jag skulle kolla med kommunens rådgivare.
 
Om huset blir klart i år (2004) så blir 2005 ditt första skattefria år, om det inte blir klart förrän i början av 2005 så får du betala fastighetsskatt under 2005 och 2006 blir det första skattefria.

Berit
 
Vi har fått slutbesiktninsgdatum den 22/12 så då skulle vi alltså få skattebefrielse från 2005 ?
Det vore ju toppen :D

Hoppas tidplanen håller!

/Princess
 
Du betalar fastighetsskatt på taxeringsvärdet och är inte huset klart torde du ha ett taxeringsvärde "bara" på tomten.
Nu finns det säkert några klausuler i skattelagen som reglerar byggnad under uppförande. Kolla med Skatteverket.

/Experten


 
Är inte expert på området ....men min tolkning är följande.

Slutbeskitigat eller inte spelar ingen roll, det är hurvida huset är klart och "användbart" som avgör om dit hus är klart eller inte. Det finns trådar här på forumet som jag läste tidigare. Om huset är "nästan" klart så kommer SKM ändå anse att du skall betala på reducerat skatt fram till dess att huset är klart, då kommer din 5+5 års period.

Slutbesitkning "snabbt" eller inte handlar väl mer om att man vill lägga om byggkreditivet till riktigt lån istället. Samt att försäkringar etc. är knepiga innan huset är klart.

Med tanke på att taxeringsvärden höjs årligen i stora delar av landet så kan det ju vara mer ekonomiskt att vara befriad 2006 och framåt..

-Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.