Hej alla kunniga!
Vi har idag skrivit kontrakt på ett aldeles nybyggt hus och har några dagar på oss att ta ställning till om vi vill göra en sk. överlåtelsebesiktning på huset.

Det har genomförts en slutbesiktning och allt var tydligen OK förutom att dom inte fått in protokolldelen för ventilationen.

Men ska vi ändå låta göra en överlåtelsebesiktning á 5000-6000:- Vad tycker ni?

Tackar o bugar på förhand!
/Rikard & Siv (snart Rutviksbor)
 
Tycker jag absolut ni skall göra. En slutbesiktning är ju en sak och utförs ju ibland av besiktningsmän som kanske inte är så opartiska alla gånger, det finns säkert mer att läsa om det i detta forum. Dom 5-6000:- som ni får betala till en av ER utsedd besiktningsman kan vara guld värda. Alla papper skall ju vara iordning även ventilationsbiten. Tänk också på att det är ni som sedan kallar till den 2-åriga garantibesiktningen, men det blir ni säkert informerade om av säljarna.
 
Om det inte bott någon där innan så kan det vara guld värt att någon går igenom huset med er och söker efter fel. Typiska saker som en besiktningsman hittar är:

- Golvknarr
- Felaktigt utförda installationer i våtutrymmen
- Trasiga/felaktiga golvlister
- Snedhängda dörrar och fönster
- Strömbrytare & kontakter som inte sitter enligt normer och lagar
- Fasadskador
- Organiskt material (byggskräp) under grunden, på vinden eller där det inte skall vara
- Fukt i våtutrymmen som inte borde finnas där
- Fukt på vinden, eller i fasaden
- Bristfällig isolering

och en massa andra saker...

Det mesta kommer ni att hitta själva, förr eller senare, men det kan ju vara skönt att få saker åtgärdade innan man flyttar in.
 
En slutbesiktning görs för att kontrollera att huset är uppfört i enlighet med parternas avtal. Man kan ju avtala om allt möjligt.................

En överlåtelsebesiktning görs för att fastställa husets status vid köpetillfället. Här görs även en riskanalys över vilka riskkonstruktioner som finns i huset. Denna bedömning görs aldrig vid slutbesiktningen.

Jag tycker definitivt att alla fastighetsköpare skall anlita en egen besiktningsman som gör en överlåtelsebesiktning. Det är en billig försäkring mot framtida fel.
 
Tack för alla svar! Vi lät utföra en överlåtelsebesiktning, han hittade en del frågetecken/anmärkningar. Det mesta var småsaker som går fort att åtgärda för byggfirman - dock känns det som om att de flesta av dessa borde ha hittats i slutbesiktningen som påstås vara gjord men jag börjar undra, jag har inte sett något protokoll från den än (dom väntade på papper från ventilationsuppmätningen sades det)....

Överlåtelsebesiktningen hamnar på närmare 10.000:- men det kan nog vara väl spenderade pengar ändå.

Cheerio!
/Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.