Hej.
Jag håller på att planera en tillbyggnad på 50m2 på mitt hus. Jag har det mesta under kontroll.
Jag kommer att bygga allt själv så jag ska inte anlita någon byggare .
Jag har sökt bygglov o skaffat en kontrollansvarig men jag undrar över det med slutbesiktiga bygget när det är klart?
Så min enkla fråga är måste man slutbesiktiga?
Peo
 
Det behövs ett slutbesked innan tillbyggnaden får användas. Där visas att alla punkter enligt kontrollplanen är uppfyllda.
 
Och vem ska göra denna kontroll?
Är det kommunen eller ska jag anlita en besiktningsman för detta?
 
Det är du som byggherre tillsammans med kontrollansvarig och en handläggare på bygglovsavdelningen. För min del gick det till så att när jag tillsammans med kontrollansvarig ansåg alla punkter klar bokades ett möte där vi samlades i vår 50m2 tillbyggnad och gick igenom kontrollplanen. Sen någon dag senare fick jag slutbeskedet.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Tveksamt om du behöver blanda in den kommunala tjänstemannen.
När kontrollansvarige bockat av alla punkter skickas hans utlåtande tillsammans med relevanta handlingar in till byggnadsnämnden som utfärdar ett slutbesked. Så gick det i alla fall till för oss vid nybyggnad av ett enbostadshus.
 
Du kommer få klara besked om vad som gäller av din kontakt på byggnadskontoret i samband med det tekniska samrådet, då du får startbeskedet.

Vi bygger en tillbyggnad på 50 kvm och för oss gäller följande (i Lunds kommun):

- Ett platsbesök av kommunens tjänsteman när stommen var uppe.
- Vi har tillåtelse att börja använda tillbyggnaden innan slutbeskedet.
- Slutsamråd sker på plats med kommunens tjänsteman när kontrollplanen är färdigifylld och därefter skrivs slutbeskedet ut. Det är inte en besiktning utan syftet är att godkänna kontrollplanen. Anledningen till att det sker på plats gissar jag är att tjänstemannen vill kolla att bygget inte uppenbart bryter mot bygglovet eller andra bestämmelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.