Finns det någon ledtråd att följa när ett nybyggt hus ska slutbesiktas?
 
Kanske för sent, men gå igenom huset själv väldigt noga. Besiktningsmannen får inte titta i släpljus eller krypa runt och syna parketten. Finns det skador mm som ses på normalt avstånd men kanske lätta att missa så är det bra att själv ha synat lite med lupp så att man kan påvisa. Se över att det inte fuskats med taklister som sågats lite kort och dragits ut från vägg, kan vara svårt att se om man inte står precis invid väggen. Ha allt du ser på en lista. Låt besiktningsmannen kolla själv på ett område först, gå sen igenom det du har på listan.
 
Tack för tipsen! Det med taklisten var ju listigt!
Jag tänkte gå igenom huset dagen innan så har jag mer tid.
Tacksam för alla övriga tips.
 
Så blev det:
Lite småfix och ogenomtänkta snickarlösningar.
Men detta tyckte jag var helt olämpligt:
Ommålad trästolpe monterad på betongfundament utan luftspalt, nära grus och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästolpen saknar luft under och är inte av impregnerat virke. Ändträet går naturligtvis inte att måla. Jag tycker det är helt fel men Eksjöhus-representanten tyckte det var nödvändigt så pga högt vikt uppifrån.
Vad säger expertisen här?
 
sunnis
T Thomas_Blekinge skrev:
Så blev det:
Lite småfix och ogenomtänkta snickarlösningar.
Men detta tyckte jag var helt olämpligt:
[bild]

Trästolpen saknar luft under och är inte av impregnerat virke. Ändträet går naturligtvis inte att måla. Jag tycker det är helt fel men Eksjöhus-representanten tyckte det var nödvändigt så pga högt vikt uppifrån.
Vad säger expertisen här?
Det borde ligga en bit syllpapp mellan plinten och stolpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.