Hej,

Bilden visar mitt slottsvred som läcker ut från spindeln via muttern där man justerar själva ventilen och den var även dragen i botten.

Jag hittade ingen typ av tätning i den. Hur får jag det här tätt igen? Jag har rengjort ventilen och sätet försiktigt utan resultat. Ska det tätas någonstans och isåfall vart?

Rören är cirka 38 mm (1.5 tum?) och jag hittar ingen sån här ventil begagnad.

Huset har stått kallt med tömt system i några år och jag behöver provköra systemet nu.

Hoppet är att få till denna.
 
  • Slitet slottsvred med vattenläcka, avmonterat med delar som ventil, mutter och handtag liggande på träbord tillsammans med en röd-svart polygripstänger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Under fjädern så är det nog en bricka och under ett utrymme som det ska vara tätgarn i. Putsa av spindeln med stålull . sätt i den i bröstet. Rulla som en korv av lin och ha locherpsta på axeln. peta in mer lin och pasta . dit med brickan och fjädern och muttern, dra till lite varsamt och det är tätt. Droppar det, så drar du muttern 1/4 varv
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Under fjädern så är det nog en bricka och under ett utrymme som det ska vara tätgarn i. Putsa av spindeln med stålull . sätt i den i bröstet. Rulla som en korv av lin och ha locherpsta på axeln. peta in mer lin och pasta . dit med brickan och fjädern och muttern, dra till lite varsamt och det är tätt. Droppar det, så drar du muttern 1/4 varv
Tackar! Jag testar det här imorgon! 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.