Jag har nyss flyttat in i en hus byggt tidigt 60-tal. Ett slottsvred/ventil läcker lite. Men efter lite hellre än bra pill från min sida läcker det lite mer…

Helst skulle jag ju så klart renovera det, men får inte loss själva vredet. Så i lite nöd måste jag kanske först byta ut det. Hur vet jag vad jag ska köpa? Dimensionerna är för mig obegripligt.

Lägger upp bild med mått och på vredet om någon vänlig själ kanske också vet hur en får loss just detta vred. Verkar inte funka som instruktioner här på forumet. Har fått loss den lilla skruven längst ut men får inte av handtaget.

Tack på förhand!

Mvh
Hjälplös hemmafixare
 
  • Närbild av ett äldre slottsvred/ventil med texten "Varmt" som läcker, anslutet till ett vitt rör, med ett mässingsfärgat vred i oskärpa i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett slottsvred/ventil med måttangivelser: 20mm på en del, 42mm på kroppen, 16mm på skruvanslutningen, och 17mm på ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en slägga, så håller den som mothåll på undersidan och knackar med en hammare lite distinkt på ovansidan, så brukar vreden lossna. Sen muttern under där, bort med den och ev en fjäder med bricka innanför. Peta ur garnet, rulla en korv av lin. in med lite tätpasta ( locher ) som smörjer, peta in mer lin och pasta lagom så bricka och ev fjäder får plats. dra till lite lagom med muttern och det brukar bli tätt.
 
  • Gilla
MariSoffi och 1 till
  • Laddar…
Enligt rörguide så motsvarar 17 mm G10,
Aktuella radiatorventilen är en G10/M22.
 
  • Gilla
MariSoffi
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du en slägga, så håller den som mothåll på undersidan och knackar med en hammare lite distinkt på ovansidan, så brukar vreden lossna. Sen muttern under där, bort med den och ev en fjäder med bricka innanför. Peta ur garnet, rulla en korv av lin. in med lite tätpasta ( locher ) som smörjer, peta in mer lin och pasta lagom så bricka och ev fjäder får plats. dra till lite lagom med muttern och det brukar bli tätt.
Tack! Ska pröva detta. Har tack och lov ingen slägga, för då hade jag väl pajat fler saker i mitt hem. Men fattar principen. Kan jag använda tex 5 56 som krigsföring mot vredet?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt rörguide så motsvarar 17 mm G10,
Aktuella radiatorventilen är en G10/M22.
Tusen tack! 🙏🏼🌷
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.