Har några problem med minEcoNature 40.

1. Dålig låga. Den synd knappt i titthålet.
2. Verkar slö. Har 3m3 i pannrummet. Två ilägg, c:à 5-6h eldning får bara upp tempen till 75 i topp och 50 i botten. Tycker att det borde gå lite snabbare att ladda.
3. Inget drag alls i övre primärspjället. Undre primärspjället är det lite drag i, och sekundären suger luft för kung och fosterland. Var tar luftkanalen från övre primärspjället vägen? Tänkte att det kanske är dåligt flöde i den luftkanalen.

Har fått till rökgastempen till 175-200 grader.
Laddomaten verkar vara i funktion.
Har 12m 120-slang relinad skorsten. Friskt drag när man känner i kanalen.

Har en tanke att pannan inte går för fullt. Saknar drag i övre spjället. Saknar låga. Och en i min värld dåligt laddtempo. Samt att det är väldigt lång brinntid på varje ilägg.

Jag får inte till pannan riktigt!

Idéer någon?

/ Magnus
 
kulle
Är pannan nyinstallerad eller har du haft den nåt år ?
Hur ser aska o sot ut när du sotar konvektionsrören ?
 
Askan är svart och "torr".
 
Oops!
Glömde första frågan.

Pannan är från -10. Har stått hos mig nästan två år. Förmodligen eldad två säsonger.
Jag har haft den i drift 2 veckor.
 
Visst är det sugfläkt på den pannan? Kolla eventuell fläkt, blås rent i luftkanaler, kolla keramiken att inga sprickor eller annat gör att de brännbara gaserna går fel. Behövs inte mycket fel för att fördelningen mellan primär/sekundärluft blir galet.
 
Ja, det är sugande fläkt.
Har tagit bort keramiken i jakten på felorsaker. Inte mycket sot eller aska där.
Keramiken var hel och fin.

Det som stör mig är att det inte är något drag i övre primärspjället. Gläntar man på vedluckan så börjar det formligen dåna i pannan. Känns som pannan inte får luft.

Nedre primärspjället och sekundärspjället ser man var luften tar vägen. Men det övre spjället försvinner bara, man får ingen "kontakt" med vare sig tryckluft eller starkt lyse. Jag skulle vilja veta vart den luften tar vägen. Jag vill veta att den inte är igentäppt av tex sot eller aska.

/ Magnus
 
Grovt förklarat kan man säga att primärluften in till vedinlägget är "gaspedalen". Obefintlig primärluft ger låg effekt i pannan. Om nu inte veden är för rå eller fuktig så fortsätt kolla upp din övre primärluftskanal.
 
Ska ringa MetroTherm i morgon och se om dem kan sprida nåt ljus i mitt mörker.

Tack för era svar idag!!

Återkommer. . .
 
Japp!

Igensatt luftkanal. Fick ingen luft.
Blåste kanalen med duschmunstycke på svetsen. Tog någon sekund innan det började bolma ur lufthålen i taket på vedkammaren. Sen dit med tryckluft, det fullkomligt öste ur sot och aska. Fram och tillbaka ett par gånger innan det slutade komma något mer. Igång med fläkten och se, det var drag!! Härligt!

Har tänt och laddat pannan och nu ser man en bra låga. Drag i övre kanalen. Rökgaser på 200-225.

Får se nu om det är lite mer drag i ack-laddningen oxå.

/ En betydligt nöjdare Magnus idag. . .
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.