Hej!

Kör en gasolkamin, typ denna https://www.gasoltuben.se/product/gasolkamin-dcg-42kw-hopfallbar, säljs under en massa fabrikat. Funkat kalas under 2 år. Den stinker dock numera rejält (typ oförbränd diesel/gummi, tung kemisk doft, ingen rök, tungt att andas) när man använder den, går inte att vistas i samma rum om den fått gå i 30 minuter. Ger samma värme som innan och visuellt kan man inte se att något är knas, de keramiska elementen börjar glöda osv

Inget läcker gas, trippelkollat, plockat bort all plåt för att testa alla kopplingar/slangar.

Bytt gasregulator då jag trodde att denna matade på för mycket, ingen skillnad.

Gjort rent dysorna som matar gas, ingen skillnad.

Avlägsnat de keramiska elementen och blåst rent med tryckluft, "dammiga", ingen skillnad.

Bytt gasoltub då jag började misstänka olja i gasen, ingen skillnad.

Någon som har erfarenhet kring detta? Kan de keramiska elementen bli slita typ? Är hela och ser helt nya ut. Har dom någon form av beläggning som slits över tid och orsakar ofullständig förbränning?
 
A ankanankesson skrev:
Hej!

Kör en gasolkamin, typ denna [länk], säljs under en massa fabrikat. Funkat kalas under 2 år. Den stinker dock numera rejält (typ oförbränd diesel/gummi, tung kemisk doft, ingen rök, tungt att andas) när man använder den, går inte att vistas i samma rum om den fått gå i 30 minuter. Ger samma värme som innan och visuellt kan man inte se att något är knas, de keramiska elementen börjar glöda osv

Inget läcker gas, trippelkollat, plockat bort all plåt för att testa alla kopplingar/slangar.

Bytt gasregulator då jag trodde att denna matade på för mycket, ingen skillnad.

Gjort rent dysorna som matar gas, ingen skillnad.

Avlägsnat de keramiska elementen och blåst rent med tryckluft, "dammiga", ingen skillnad.

Bytt gasoltub då jag började misstänka olja i gasen, ingen skillnad.

Någon som har erfarenhet kring detta? Kan de keramiska elementen bli slita typ? Är hela och ser helt nya ut. Har dom någon form av beläggning som slits över tid och orsakar ofullständig förbränning?

En liten uppdatering som kanske kan hjälpa någon framöver.

Lånade en polares p11 flaska, bytt hos Byggmax, ingen stank och kaminen funkar igen. Således har jag 2 st p11-flaskor som innehåller "skitig" gasol, helt oanvändbara i en gasolkamin. Fyllt på gas hos samma gubbe i några år, inga problem tidigare.

Kan dock konstatera att flaskan från Byggmax inte ger lika mycket värme i gasolkaminen, men fullt acceptabelt och luktfritt.

Någon form av skiktning måste ha skett i flaskorna då doften/stanken enbart uppenbarar sig när ca 50% av vikten är förbrukad. En mer underligt tycker jag det är att doften/stanken uteblir när man kör gasolen i gasolgrillen. Dock brinner nog kaminen med högre värme i.o.m. keramikplattorna.
 
  • Gilla
Grossman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.