Lite nyfiken på hur slitagestyrkan på gräsmattan blir vid olika höjder. Hur upplever du att din gräsmatta klarar lek å stoj?

Anledningen till att jag är nyfiken på detta är för att jag vill ha en gräsmatta ala Olle Berg, men hans matta är bara 20mm och jag kan nog nästan gissa att den inte tål så mycket lek...

Skriv vad du har för:
1. Gräsfrö
2. Gräsklippartyp
3. Höjd på gräset
4. Hur mår gräset

Jag själv har:
1. Extra Green
2. Cylinderklippare (Handjagare)
3. Höjden beror på era svar :)
4. Vet inte eftersom det är nysått
 
Hej,

Jag kan nog inte svara om slitagestyrkan då gräset här också är täligen nytt. Det kommer nog inte att slitas på särskilt mycket i framtiden heller eftersom det endast är 51.5 kvm vi pratar om varav en stor del är 2.5 m bred och 15 m lång i sluttning... Inte idealiskt för annat än, titta och kanske gå lite på.
Skulle vara kul att höra vad Olle skulle säga om barnbarnen kom över och vill kasta lite varpa. Tror hans matta är mer att tita på än använda. Har som många andra gett mig sjutton på att få en riktig paradmatta, ser heller inget problem att kunna fixa det då mattan är så liten att kostnaderna inte blir så höga och tidsmässigt tar det inte allt för mycket kraft.

Svar på frågorna.

1. Rullgräs (Från Mälarturf, Rödsvingel/Ängsgröe). Har precis stödsått med Weibulls Extra green (en del skarvar som inte blev bra)
2. Klippo free, handjagare och uppsamlare (allt enligt Guru Olle)
3. 30 mm just nu (klipper med 2-3 dagars mellanrum, gräset blir bara tätare och tätare). Funderar på att gå ner till 25 mm, men kanske inte i år.
4. Ger själv betyget 3,8 men alla som kommer förbi ger närmare 4,9... Faktiskt ser det nog riktigt bra ut med tanke på att det rullades ut 16/5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.