S
Hejsan

Det verkar som slirkopplingen på min borrhammare börjar "ge upp", när jag borrade med hålsågen för lite avloppsrör idag så märkte jag att den stoppade väldigt lätt. Är detta något som man kan justera, eller byta eller är det dags att byta borrhammare? Är en metabo.
 
Brukar gå att spänna lite, för att sen byta som reservdel.
Prova att googla spare parts "modellnummer" så hittar man ofta en sida i UK som säljer reservdelar till de flesta maskiner och har sprängskisser.
Skissen är bra att ha om du ska prova att spänna och smörja upp den.
 
S
corre skrev:
Brukar gå att spänna lite, för att sen byta som reservdel.
Prova att googla spare parts "modellnummer" så hittar man ofta en sida i UK som säljer reservdelar till de flesta maskiner och har sprängskisser.
Skissen är bra att ha om du ska prova att spänna och smörja upp den.
Tack för tipset, fullträff på första försöket :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
S
Fanns på svenska också

Inte helt lätt dock att avgöra vad som är slirkoppling och hur man kan spänna den, men jag antar att det är de delar som ingår i service-kitet med nr62, dvs delarna 13-24. Får ta isär maskinen och se hur det ser ut helt enkelt.

http://www.metabo-service.com/sv/spare-parts/variant/00361000
 
Jag skulle kunna tänka mig del7, det ser ut som det är där momentet överförs mellan nedväxlingen till slagmekanismen.
 
Av just den här anledningen ska man inte köra hålsågar med borrhammaren. Har själv gjort det en del med min Makitahammare och den blir "slapp" i slirkopplingen vilket jag har märkt kan vara problem när man borrar i sten med den.
 
S
Insåg efter lite analyserande att det inte finns någon mekanisk slirkoppling på denna maskin.
Och mycket riktigt insåg jag också att när den stannar så stannar även motorn, så det sitter nog i elektroniken. Men jag tycker den slitar lite väl lätt ändå och lättare än tidigare så nåt är det.

Chucken griper tag direkt i del 11 som kopplar via 32 och 33 till rotorn, inget som kan slira där emellan.
 
Slirar den när du använder den som det är tänkt, dvs som borrhammare för att borra hål upp till maskinens specificerade maxdiameter?
 
Min kan slira om man nyper lite med ett större borr. Det är ju det slirkopplingen är till för men den har blivit mycket "slappare" efter allt hålsågande.
 
Inte hålsåg eller visp med borrhammare.
Har en hilti te-5 på jobbet o det är ju inte den billigaste maskinen, men den har "vi" bytt slirkoppling på just pga hålsåg o visp. Så den maskinen har blivit vädligt dyr, mot att köpa en mer "korrekt" maskin typ vanlig borrmaskin för hålsåg och omrörare för visparna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.