Har kapat upp betonggolvet i garaget och bytt avlopp etc. Avsikten var nu att gjuta med vanlig färdig grovbetong upp till 3cm från färdigt golv och ovanpå det ha något finare som kan få rätt yta.

Så är även golvet gjort från början.

Vad använder man som slipsats?
Vanlig finbetong?
Måste man vänta en månad med att lägga denna eller kör man direkt?

Golvet har inget annat ytskikt.
 
Är det ingen som dragit på en slipsats ovanpå betongen?

Betonggrund med exponerade armeringsjärn utan pågående slipatsarbete i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte alls anledningen till att gjuta i 2 omgångar. Gjut allt i ett svep med vanlig grovbetong. Det är inga problem att få ytan slät som en barnrumpa om du vill det. Säckad grovbetong är fortfarande betydligt mindre "grov" än betong från betongfabriken och vanliga plattor går att stålglätta extremt slätt!
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gjort som Vectrex föreslår. Gjut allt med grovbetong och stålglätta till önskad yta.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Ok. Jag kanske får överväga det alternativet ändå. Jag har tyckt att det är lite knepigt att få en perfekt övergång till gammal betong när man gör så, men det kanske bara handlar om min oförmåga. Även glättningen har inte blivit "perfekt", men det kanske handlar om att gå på den i rätt tid.

Ska göra mig besväret att hyra en vibbrostav denna gång också....

Ett annat alternativ är att lägga på en rem med resten av källaren, så får de som ska gjuta golvet där ta även denna snutt när man ändå är här.....det känns dock lite fegt.
 
Det kommer inte att bli lika perfekt som det gamla golvet. Betong krymper när det bränner men låter man det nya vara lite högt så kan man ge sig tusan på att det inte krymper tillräckligt och glättar man det perfekt så krymper det säkert en halv millimeter eller mer.
 
och i just DET perspektivet så kanske det är bättre att ha 3cm att lägga på toppen än 15cm i ett svep.....
 
Tog ett snack med Finja. De håller med er. Man kan lägga en slipsats men det borde också gå att få det bra direkt. Lägger man en slipsats av finbetong kan man lägga den direkt när grovbetongen är yttorr och man bör lägga primer mellan grov och finbetong.
 
Nu verkar du ju inte ha så bråttom... Annars är ju tiden också en faktor. Om du skall ha någon fördel med gjutning i två omgångar ur krympningshänseende så bör du ju vänta ett bra tag (åtminstone några veckor) innan du lägger finsatsen. Om du bara väntar tills första gjutningen är yttorr har du krympproblemet kvar.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hallonbåten
Garagegolv hade jag nog använt ankarmassa och satt järnen lägre.
 
Borra med samma diameter som dubben å slå in med slägga så behövs ingen ankarmassa.

Sett många gjutningar där man borrat med större borr också, och uppenbarligen fungerar det också.
 
Hallonbåten Hallonbåten skrev:
Garagegolv hade jag nog använt ankarmassa och satt järnen lägre.
Näe, inte lägre, då blir det inte nog med betong under (järnen sitter alltså 7cm ner redan, svårt med perspektiven i bilden). Det ska inte vara så mycket betong som man använde från början.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Borra med samma diameter som dubben å slå in med slägga så behövs ingen ankarmassa.

Sett många gjutningar där man borrat med större borr också, och uppenbarligen fungerar det också.
Det är borrat med en storlek större. Tror jag har någon tub med ankarmassa som står å blir gammal, så jag passar nog på att använda den. Därefter blir det ett par 12mm järn på längden. Tar lite vad som finns på lagret.....
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.