Kan man på något sätt slippa undan byggfelsförsäkringen om man bygger allt själv? Kanske begära tillbaka pengarna?
Vi ska bygga allt själva och kastar pengarna i sjön när vi tecknar en byggfelsförsäkring. Vi har ju ingen som helst nytta av den!!!!
 
Du har själv svarat rätt på frågan, men du kan teckna försäkring på huset när det tex är takat, så är ni inte utan under byggtiden
 
pirk skrev:
Du har själv svarat rätt på frågan, men du kan teckna försäkring på huset när det tex är takat, så är ni inte utan under byggtiden

Vadå takat?
Men vi får ju inte börja bygga förrän vi har den där jäkla onödiga försäkringen :mad:
 
Detta är ju också en fråga som varit på tapeten åtskilliga gånger. Det var visst nån som med viss framgång sökt dispens, men i princip så slipper du inte. Även detta är en form av skatt som tas ut på nybyggen.
De försäkringsbolag som tecknar dessa försäkringar ägs ju till stor del av husföretagen, så i praktiken är det ett sätt för dem att tjäna lite pengar även på de som valt att inte vara deras kunder. Man kan lätt bli konspiratorisk, men på något sätt har de lyckats lobba fram denna lag. Du vet "...åt dem som har skall varda givet...".
 
Vi slapp byggfelsförsäkringen, nu gäller det en tillbyggnad men ändå ganska stort bygge, totalkostnad lite över en miljon. Det finns ju nån regel som säger att om materialet kostar mer än 400000:- skall man ha byggfelsförsäkring.
Jag hävdade att det material jag själv monterar ändå inte täcks av byggfelsförsäkringen, och det material som monteras av entrepenörer kommer inte kosta mer än 400000:- och det gick bygglovsinspektören med på.
 
pirk skrev:
Du har själv svarat rätt på frågan, men du kan teckna försäkring på huset när det tex är takat, så är ni inte utan under byggtiden
Skillnad på försäkring och försäkring........

Det du förmodligen far efter är en entreprenadförsäkring som ersätter skador som brand, vandalisering, stöld etc. Denna är i princip valfri, men kan ersätta stora värden om olyckan är framme.
Det Martina avser är byggfles- och färdigställandeförsäkring. Detta är lagstadgade försäkringar som du inte får bygga utan. Enda sättet är att man inte kommer över kritiska produktionskostnader/produktionsvolymer. Detta kan vara väldigt svårt att argumentera för om det rör sig om en helt nybyggd bostad.
 
Bastefallarn skrev:
Vi slapp byggfelsförsäkringen, nu gäller det en tillbyggnad men ändå ganska stort bygge, totalkostnad lite över en miljon. Det finns ju nån regel som säger att om materialet kostar mer än 400000:- skall man ha byggfelsförsäkring.
Jag hävdade att det material jag själv monterar ändå inte täcks av byggfelsförsäkringen, och det material som monteras av entrepenörer kommer inte kosta mer än 400000:- och det gick bygglovsinspektören med på.
Så det funkade? Underbart, då finns det hopp i alla fall!
 
volvo skrev:
Skillnad på försäkring och försäkring........

Det du förmodligen far efter är en entreprenadförsäkring som ersätter skador som brand, vandalisering, stöld etc. Denna är i princip valfri, men kan ersätta stora värden om olyckan är framme.
Det Martina avser är byggfles- och färdigställandeförsäkring. Detta är lagstadgade försäkringar som du inte får bygga utan. Enda sättet är att man inte kommer över kritiska produktionskostnader/produktionsvolymer. Detta kan vara väldigt svårt att argumentera för om det rör sig om en helt nybyggd bostad.

Vi slapp färdigställandeförsäkringen :D Jag vet inte vad den kostar.. men blev jätte glad ändå.. eftersom vi bygger själva så behöver vi ju ingen sådan heller :)
 
Hemmakatten
Det är nog ganska vanligt. Vi har inte heller någon färdigställandeförsäkring eftersom vi kunde visa att vi enbart betalar i efterskottoch enart för levererade delar och utfört arbete.
 
Hemmakatten skrev:
Det är nog ganska vanligt. Vi har inte heller någon färdigställandeförsäkring eftersom vi kunde visa att vi enbart betalar i efterskottoch enart för levererade delar och utfört arbete.
Man kan även få en bankgaranti från byggaren som gäller istället förö färdigställandegarantin.
Det gäller i dessa fall att den långivande banken accepterar säkerheten.
 
Hemmakatten
Jo, bankgaranti från byggaren är en annan variant. Dock inte alltid så populärt eftersom det binder pengar för byggaren samt att själva bankgarantin kostar en slant.

För vår del ansåg (insåg ;) ) kommunen att krav på färdigställandeförsäkring skulle vara orimlig eftersom vi byggt i lösvirke med delade entreprenader (ett 10-tal olika entreprenörer) och en färdigställandeförsäkring kostar ca 3-5000 (det var de uppgifter vi fick) per entreprenad.

Men bygger man med totalentreprenad eller med ett fåtal (2-3) entreprenörer skulle jag nog vilja ha en färdigställandeförsäkring. Framförallt om man har en betalningsplan där man riskerar att ligga precis på eller i närheten av utfört arbete. Dessutom får man lätt extrakostnader om en entreprenör hoppar av och man skall försöka hitta en ny.
 
Hej!

Vi står också precis i denna fas med planerad byggstart de närmaste veckorna.
Jag har också för avsikt att bygga själv men även att ta in en del hantverkare på löpande räkning.

Jag vet så mycket som att mitt eget arbete betraktas som självbyggeri och omfattas därför inte av denna obligatoriska försäkring. Men jag har uppfattat det som att hantverksarbete som av mig hyrs in på löpande räkning inte heller omfattas av försäkringen??? vet ni om detta är sant??

Om så är fallet kommer även jag att tvingas betala för en värdelös försäkring.....

Det verkar helt idiotiskt .... att tvingas betala en försäkring som inte genererar något försäkrings skydd överhuvudtaget.....

Jag kan inte låta bli att undra.... om jag inte får tillåtelse att starta mitt bygge enbart pga att jag inte tecknat den här försäkringen och endast därför..... vad skulle hända om jag helt enkelt börjar bygga iallafall. Detta med motiveringen att marknaden inte tillhandahåller en försäkring som ger mig något försäkringsskydd och att jag tänker avvakta med att teckna en försäkring tills att det finns en sådan att tillgå.... jag kan väl knappast bli ålagd att riva huset igen.... blir jag stämnd?? skadeståndskyldig?? bötfälld?? jag bara undrar .... är det någon som har en aning hur eventuella juridiska turer skulle arta sig om man valde en sådan väg??
 
Banken vill se papper på byggfelsförsäkringen innan vi får låna pengar! Vad tusan har de med det att göra?! Inget alls väl?!
 
*Martina* skrev:
Banken vill se papper på byggfelsförsäkringen innan vi får låna pengar! Vad tusan har de med det att göra?! Inget alls väl?!
Kanske för att om försäkringen inte finns så har de lånat ut till ett svartbygge som i västa fall får rivningsföreläggande.
 
hempularen skrev:
Kanske för att om försäkringen inte finns så har de lånat ut till ett svartbygge som i västa fall får rivningsföreläggande.
Äsch jag tycker det är så larvigt.
Nu har jag skickat in bekräftelsen iaf på den där dumma försäkringen som vi inte har någon som helst nytta av. Jag tycker man borde kunna överklaga. De lurar ju bara av folk pengar! :mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.