Går i bygg tankar och hade tänkt höra med er om att "öververdera" huset för att komma ifrån topplånet.
Tex. om man tänkt bygga ett hus för 2milj och säger till banken att det kostar 2.2milj och att man har dom 200.000 att betala kontant. Alltså behöver man låna 2milj resten har man kontant men huset kostar i själva verket bara 2milj.
Någon som har erfarenhet av detta eller vet om det kan funkar?
Har hört talas om att en del husföretag gör såhär.

 
Jag kan svara hur vi gör i "min" bank.

Vi gör en förhandsvärdering och en slutvärdering vid utlåning till nyproduktioner.
Slutvärderingens värde avgör om du får topplån eller ej.

Du lär säkert också få frågan om varifrån din kontantinsats kommer om du inte har pengar på konto eller något som du säljer som ger överskott.

En fråga , hur gör Huslev. ? Skriver de 2 st produktionskalkyler ? En äkta och en falsk ? Vi vill ju gärna se en produktionskalkyl innan kreditiv beviljas.
Vad skulle huslev. tjäna på att göra så ?

Hur ska du visa vart "dina" 200.000 kr gått in i bygget. Fakturorna går ju via banken och byggnadskreditivet ! (i de flesta fall)

Mvh
Kicki
 
Hej!
Jag har från två konkurrerande stora husleverantörer (de är i princip, de enda vi varit i kontakt med) fått veta att man ofta redovisar eget arbete/egna tillköp ( t ex inredning av ovanvåning) som en kontantinsats, trots att arbetet/materialet inte är fixat. Dvs topplånen blir mindre/försvinner. Det verkade vara ett vedertaget sätt att agera!? Jag frågade en av säljaren om värdering och han menade att det brukade husleverantören sköta?!
Är det någon som fått till det att bli såhär? Vad säger bankkvinnan om detta?
MVH Fiddeli
 
Såvitt jag vet: Ligger eget arbete i form av inredd övervåning med i produktionskostnadskalkylen ifrån början kommer banken kräva att övervåningen också är klar innan du kan placera ditt lån. Man får inte sitt slutbevis. MEN huruvida det fuskas med sånt här vet jag ju inte...
 
Det är faktiskt bankens värdering av huset efter slutbesiktning som bestämer fördelning av botten lån/topplån sen vad kalkyler eller eget arbete är värt spelar ingen roll.
 
Fiddeli !
Det är helt ok att man räknar t ex. inredning av vind som egen insats och gör det efterhand. Bara slutvärderingen (som kan göras innan allt är klart, värdet sätts på det som är färdigt) räcker till för att slippa topplån.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Det jag reagerade på i Bygg-Andys fråga var att han inte skulle göra något själv utan bara "luras", som jag uppfattade det iallafall.

Banken ser ju gärna att man har en egen insats vid en så stor investering, det kan vara kontanter eller eget arbete. Det egna arbetet ska då specificeras och "värderas" i produktionskalkylen.

Mvh
Kicki

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.