Hej.
Har en fråga om att slippa lite moms.
Låt oss säga att jag just har kommit överens med en husleveratör om att köpa ett hus av honom. Men precis innan "handslaget" så säger jag.
-Du, jag skulle vilja ha ett utomhusspa,oxå. Jag har sett ett som skulle passa i min trädgård. Det kostar 100 laxar, men om du köper det, låter det ingå i köpet, mot att du höjer priset med 75 papp, så drar du momsen på 25.

Tänker jag rätt,..........eller fel......!?

Mvh Lalle.
 
F_n >:(
Tack för ett snabbt svar iallafall.
 
Tack för uppmuntran........... :)
 
Momsen på 100000 är 20000kr, inget annat

så om huset kostar 1mille, vill du ge han 1080tkr mot att ett utomhus-spa ska ingå i köpet?

Han måste iaf betala in momsen så det tror jag knappast att han går med på...

Däremot, så kanske han skulle göra det om du gav han 80tkr i handen, utan kvitto...
dock så tjänar han mera på det än du...

det är ju såna pengar som betalar svartarbetare, såna som går arbetslösa och vill tjäna extra pengar, stämplar samtidigt och stjäl pengar från staten i form av a-kassa..
eller lågavlönade utlänningar som jobbar för småskrap och dessutom gör att dom arbetslösa som inte obbar svart inte hittar ngt jobb...

tänk om, du tjänar 20tkr på det, och hurbyggaren får 80tkr skattefritt från företaget....

Och dessutom får du inget kvitto på det.

 
inte för att vara näsvis, men a-kassan är väl inte statlig...
 
ojdå, där avslöjade jag min totalt okunniga sida. Kan vi snabbt lämna stickspåret och diskutera kärnfrågan :-[
 
moms är trams

kan man komma undan så gör man

skulle absolut försöka ;D
 
Inte för att jag är helt bekant med vad ett utomhusspa är exakt ;)
Men om det är så dyrt som 100tkr så finns det väl kanske en massa "grejor" som skulle kunna ha/få diverse fel, vad gör man då om man inte har ett kvitto på inköpet, får man överhuvudtaget några garantier ???

//Christina.
 
norrlandshus_sthlm skrev:
moms är trams

kan man komma undan så gör man

skulle absolut försöka  ;D
Nej moms är inte trams, momsen är däremot alldeles för hög.
Däremot är jag stark motståndare till att man ska försöka slippa momsen, för att i detta fall tjäna 20000kr, den som tjänar mest på det är ju faktiskt den som tar emot pengarna (Om han får dom pengarna och inte redovisar det på ngt sätt)

som i sin tur används för att betala ut svarta löner, som i sin tur gör att vanliga som försöker få ett riktigt jobb inte får ngn chans att få det, utan bara såna som inte nöjer sig med mindre än 150kr svart i timmen och en a-kassa på 680kr per dag...

Dock så är skatterna på tok för höga, både momsen, arbetsgivaravgifter samt a-skatten, sänks den så skulle förmodligen även svartjobb och försök att få billigare utan kvitto...

För att gå tillbaka till kärnämnet, man kan ju alltid försöka, MEN det enda sättet är ju att ge han 80tkr och inte få ngt kvitto alls på det, du ville att han skulle höja priset med 80tkr, och i det måste han redovisa 16tkr i moms.

nackdelen med att köpa saker utan kvitto är ju att du förmodligen får betala mera i skatt om du en dag säljer huset med vinst, det du gett för huset+renoveringar, där saknas det visst 100000kr..)

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.