Hur gör man för att slippa gräva ner avlopps och vattenrör så djupt,,,utan värmekabel??
 
Ett sätt är att lägga isolering på sidorna och över rören
 
hur djupt måste man gräva då och någon som har någon länk till var man kan köpa sån isolering?
 
Gräv 50cm djupt och lägg 50mm tjockcellplast 50cm ut över varje sida.
Ingen garanti för frostfritt, men för avlopp torde det fungera.
 
C
Lägg dubbelt med isolering, så att isoleringen ligger kors o tvärs OCH ha 110 avlopp. Sen tycker jag inte att du skall avstå från värmekabel i inkommande vatten. Vi har haft värmekabel till inkommande vatten i våra senaste hus. Ingen av ledningarna har/ hade isolering, på 25 år har det kanske frusit max 7 ggr... den ena ledningen låg 1 dm under markytan, den andra 3-4 dm under. Vi pratar nu strax söder om Sundsvall. De frusna gångerna tinade vattnet på 15 minuter.
 
Enligt min rörmokare så lägg helskivor på tvären direkt på röret, inget på sidorna.
Mitt rör ligger 50 cm djupt, på vintern skottad körväg, vattnet i vattenröret står still för det mesta men markvärmen håller det hela frostfritt.

Vanlig blå/rosa/violett markskiva, lyxa till det med 70 mm.

Protte
 
C
Rätt viktigt var huset finns...


Har du huset utanför Malmö eller Kalix?:D KAN ju variera då på vad du behöver....
 
Jag bor i Umeå.

Protte
 
Om man lägger en värmetråd i slangen, klarar den då att tina isen om det frusit på en sträck av 10-20m?
Har samma funderingar som TS men för ett fritidshus som man skulle vilja kunna använda x-antal gånger på vintern?
I mitt fall skulle jag inte vilja gräva och göra om befintlig slang som ligger på 30-40cm djup.
 
C
Ja! Det kan frysa "hur långt som helst" värmen sprids i hela kabeln samtidigt, Jag har t.ex. 2 kablar a 25 meter(tot 50),att jag har två kablar beror på att de inte hade 50 meters kabel hemma just då. Jag har alltså trätt i kabel från varje ände....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.