Ska gräva ut för ny grund till en utbyggnation.
Dock går huvudkabeln där vi ska gräva.
Finns det något enkelt sätt att kolla var den går?
Troligtvis går den hyfsat rakt mellan mätarskåpet och huset.
Men det hade ju varit najs att se lite mer exakt.
Förhoppningsvis ligger det markeringsband ovanför.
Tänkte slippa handgräva allt för mycket :)
 
L-Bror
Du ringer nätägaren som kommer och sätter ut kabeln.
Det kan bli dyrt att gräva av en kabel om du inte har ringt och bett om en utsättning!

Edit: Shit va snabba ni var!
 
Har gått genom ledningskollen, men nätägaren hade bara ansvar fram till mätarskåpet.
Efter det så fick jag hålla reda på kabeln själv...
 
Det är ju bara att prata med nån som har utrustning för att sätta ut kabel (nätägaren, nån som sätter ut tele eller kabeltv o.s.v.), du får ju såklart betala för det, men då får du den ju utsatt iallafall.
 
Hmm, måste lära mig att läsa alla rader.....
Som Amarace skriver, nätägaren har utrustningen för jobbet, bara att du behöver pröjsa för det....
 
Det är inte möjligt för dig att se var du har inkommande till fastigheten från skåpet?
T.ex utvändigt central på huset,
Vissa har ibland telen att gå upp utvändigt på grunden i metallskena,
Inkommande vatten ser inkommande där du troligtvis har vattenmätaren.

Bara tips... Men för övrigt så be utsättarna snällt om hjälp att få signal på din servis in också... Det brukar dem kunna fixa trotts att dem frånsäger sig ansvar på de marginalerna dem ska ge
 
De kommer inte ut alls, då det är luftledning fram till stolpen med mätarskåpet på.
Jag vet var den kommer i i kåken, det syns i krypgrunden.
Så man ser på ett ungefär var den bör gå om den går rakt.
Telefon finns inte, och vattnet kommer in på en annan sida, eget borrhål.
 
Slagruta...? :)
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
-PC- skrev:
De kommer inte ut alls, då det är luftledning fram till stolpen med mätarskåpet på.
Jag vet var den kommer i i kåken, det syns i krypgrunden.
Så man ser på ett ungefär var den bör gå om den går rakt.
Telefon finns inte, och vattnet kommer in på en annan sida, eget borrhål.
Jobbigt läge i ditt fall.

Har du provat med kopparpinnar? Ibland kan det fungera, dessutom på ett lantligt ställe som de låter som att du bor på.
Du bör kunna räkna med den rakaste möjliga dragningen till ditt hus. I 9 av 10 fall tar nätägarna den rakaste (och ofta dummaste) dragningen, och tro inte heller på att hitta några markeringsband ovan kabel, finns det så ligger den dikt an kabeln i många fall
 
Men alltså. Slå av strömmen. Gräv. Sedan skarva kabeln i fall den har skadats. Gräv försiktigt...
 
Snickaren begärde en utsättning, de tog en tusing för det. Kabeln låg inte rakt mot kåken, den gick i en båge.
Så det var ju bra att få det märkt, de mäter väl punktvis antar jag. Då det är 1-2 m mellan markeringarna.
Vi lade ut måttband och fotograferade markeringen, utifall att det skulle vara felmärkt :)
 
Då man mäter går man med sökaren längs hela kabeln, men man markerar bara bitvis och när det svänger av och liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.