håller på med gästtoan där jag flyttat ut väggen 90 cm så min tanke va om man kunde regla upp betonggolvet med virke (direkt på betongen) istället för att bila upp golvet för att läga avlopp, och istället dra avloppet under det uppreglade golvet (det är en betongplatta gjuten på mark från -58 utan isolering) då jag även ska lägga golvvärme så tro jag att man slipper värma upp betonggolvet om man reglar upp med virke och för en mer kostnadeffektiv golvvärme, är det så eller tänker jag galet??

får man göra så och i så fall vilken dimention ska man ha på reglarna för att få plats med avlopp o rör??

jag vet att jag blr av med massa höjd men det klarar sig då det e högt i tak
 
Den grundläggande frågan här (tror jag) är kopplat till fuktvandring i den plattan du har. Det är en identifierad riskkonstruktion med att bygga på en sån platta med isolering och regling. Jag misstänker att du behöver ägna en del tid och kraft att fuktsäkra en sådan konstruktion först.
Avlopp går ju att dra i väggar också, t.o.m. toaavloppet går att dra i vägg om du väljer en vägg hängd toalett. Installationshöjden räcker för många meter fall. Samma sak gäller givetvis avloppet från handfat.
 
toan o handfatet har redan befintligt avlopp så det e det minsta bekymret, det e den nya duschen som behöver avlopp så det blir väl att bila lite, hur djupt är ett avlopp för ingjutninig,
 
Tyresö
Det räcker om avloppsröret ligger 3 - 4 cm under färdig betongyta. Kom ihåg att lägga ett sprickarmeringsnät (4 - 6 mm) över röret när du gjuter in det. Du bör även fixera röret, så det inte flyter upp när du gjuter.
 
Normal rekomendation är att bila upp och lägga isolerning under när du ska lägga golvvärme. Mycke jobb om det är stort utrymme. Men passa på att byta ut de gamla rören från -58 och kanske även flytta runt lite?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.