Hej
Har hyrt en festool rotex 150 FEQ 150 plus och ska till att slippa trappen. Men jag provade den nyss och vet inte riktigt hur jag ska hantera den? Den åker runt lite som den vill tycker jag. Kör med en 80 papper. Det kanske ska ta emot lite? Helt rookie på excenterslip.
 
  • Festool Rotex 150 FEQ-Plus excenterslipmaskin i förvaringslåda med slippapper monterat, redo för användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Festool Rotex 150 FEQ 150 Plus excenterslipmaskin klar för användning i slipprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåhandsgrepp och du styr den med lätt tryck i en rörelse liknande en åtta. Brukar jag tycka är lättast.
 
Utsug är ett måste för att spara papper och få bra resultat. Tänk på att för starkt sug kan få maskinen att dansa runt, har du inte variabel sugstyrka får du ordna med ett hål som dammsugaren kan dra tjuvluft genom.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Kör du på Rotexläget?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kör du på Rotexläget?
Är de det som kan välja att dra till höger eller vänster?
 
Ja.
 
Ena handen längst bak runt, andra längst fram ovanpå. Försök hålla den ungefär så plan som möjligt men små variationer i planhet kommer att få den att dra åt olika håll och när du börjar få lite mer känsla för den blir det mindre av ett problem. Riktigt jobbig är den bara om lutningen varierar. Om du håller konstant lutning (men väldigt lite) drar den mer förutsägbart.
 
Jag tycker 150:an är snäll jämfört med 90:an.
Lägg inte tryck på maslinen är mitt råd.
Hoppas 0 frigångsskyddet är med (det som syns på bilden)
 
Jag tyckte också min 125a var knepig i början. Jag brukar sänka suget i min dammsugare när jag använder den och det brukar hjälpa lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.