Hejsan!

Jag ska renovera vår lackade furutrappa och behöver lite tips och idéer. Jag har några bekymmer/undringar, se nedan. Trappan är en vanlig U-trappa utan konstigheter.

1. Hur spacklar man stora "hål" i trä?  :-?

Jag har tagit bort ett förråd under trappan och öpnnat upp mot vårt vardagsrum. Eftersom jag vill ha mycket ljusinsläpp så har jag tagit bort sättstegen på trappan. Problemet är bara att dessa satt infrästa i vangen och det övre trappseteget (och sedan med skriv i det nedre. Dessa fräsningar syns nu väldigt väl och jag vill spackla dem innan jag fortsätter. Jag har hört om trälim och sågspån men det känns som om det borde finnas alternativ. Vanligt spackel lär ju sjunka och ta åratal att torka.

2. Hur mycket behöver jag slipa?  :-?

Jag har börjat matta lacken på trappan då jag ska vitmåla den. Jag vet att det kan bli lite tråkigt med slitning på trappstegen vid målning men jag orkar inte slipa ner och lasera. Om det blir för illa får jag klä in stegen. Det viktigaste är att slipa stegen antar jag, kanske även handledare så att färgen sätter sig bra. Räcker det med målartvätt på övriga ytor?

3. Vad är norm för mellanrum mellan trappstegen?  :-?

Eftersom jag tagit bort sättstegen är det relativt öppet och det känns som om jag vill säkra detta lite med tanke på mina små barn. Jag tänkte köpa list och en fyrkantstav och skruva fast under stegen. Frågan är bara hur mycket jag ska ta till.

4. Vilken färg ska jag välja på trappan och hur ska jag måla?  :-?

Matt, blank, halvblank, oljebaserad, vattenbaserad? Hur ska färgen appliceras för att den ska bli så jämn som möjligt? Grundmålning och två strykningar?

Tack för hjälpen till alla som orkar svara! Detta forum är en riktig guldgruva!  :)
 
1. Gips finns att köpa i större 20kg säckar som du använder för att sätta igen värsta hålen, sen kan du spackla utanpå det för att fixa finishen.

2. Slipa kan du gör a till du blir less... en annan metod är att använda spärrvitt (fråga i färghandeln). En varning dock, sörg för mkt god ventilation!

3. Ingen aning

4. Helbalnk fär ju snyggast men kan ge en något hal yta, som inte är lämplig i trappor. Din lokala färghandel har fler tips.


mabraham skrev:
Hejsan!

Jag ska renovera vår lackade furutrappa och behöver lite tips och idéer. Jag har några bekymmer/undringar, se nedan. Trappan är en vanlig U-trappa utan konstigheter.

1. Hur spacklar man stora "hål" i trä?  :-?

Jag har tagit bort ett förråd under trappan och öpnnat upp mot vårt vardagsrum. Eftersom jag vill ha mycket ljusinsläpp så har jag tagit bort sättstegen på trappan. Problemet är bara att dessa satt infrästa i vangen och det övre trappseteget (och sedan med skriv i det nedre. Dessa fräsningar syns nu väldigt väl och jag vill spackla dem innan jag fortsätter. Jag har hört om trälim och sågspån men det känns som om det borde finnas alternativ. Vanligt spackel lär ju sjunka och ta åratal att torka.

2. Hur mycket behöver jag slipa?  :-?

Jag har börjat matta lacken på trappan då jag ska vitmåla den. Jag vet att det kan bli lite tråkigt med slitning på trappstegen vid målning men jag orkar inte slipa ner och lasera. Om det blir för illa får jag klä in stegen. Det viktigaste är att slipa stegen antar jag, kanske även handledare så att färgen sätter sig bra. Räcker det med målartvätt på övriga ytor?

3. Vad är norm för mellanrum mellan trappstegen?  :-?

Eftersom jag tagit bort sättstegen är det relativt öppet och det känns som om jag vill säkra detta lite med tanke på mina små barn. Jag tänkte köpa list och en fyrkantstav och skruva fast under stegen. Frågan är bara hur mycket jag ska ta till.

4. Vilken färg ska jag välja på trappan och hur ska jag måla?  :-?

Matt, blank, halvblank, oljebaserad, vattenbaserad? Hur ska färgen appliceras för att den ska bli så jämn som möjligt? Grundmålning och två strykningar?

Tack för hjälpen till alla som orkar svara! Detta forum är en riktig guldgruva!  :)
 
Jag ska göra samma sak när vi flyttar i oktober.
Ser fram emot det , samtidigt som jag fasar. Detta är också en lackad svängd furutrapp.

Behöver man slipa upp överallt? Jag ska vitmåla hela trappen, förutom trappstegen och räcket som ska vara mörkt betsade och lackade.
 
Jag har mattat hela trappan. Dem ställen jag missat på blir märkbart sämre när jag målar. Du behöver inte slipa bort all lack, bara matta ner den så attt färgen binder bättre.

För att spackla trappans stora hål körde jag med Rep o Fix som är en cementliknade blandning, på detta körde jag vanligt finspackel. Blev OK även om mina spackelkunskaper är begränsade.
 
mabraham, ser att du tagit bort sättstegen, något jag funderar med vad gäller min trapp som fortfarande väntar på att jag skall sätta slipmaskinerna i den
(se tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55394)

Funderar alltså på att låta mina sättsteg ryka, dels för att få in mer ljus innanför trappan, få ett bättre steg för långa fötter, men främst för att de är så eländiga att skrapa rena från mattrester...
>:(

Men har du haft några betänkligheter vad gäller ev. bärande funktion hos sättstegen? Man vill ju inte att trappan rasar ihop om man plockar bort dem.
 
Mina sättsteg var inte bärande, det kunde lätt konstateras eftersom dem var "rörliga". Dem satt med en skruv och en fräst fas. Skitjobbigt var det att spackla men nu är det gjort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.