Hejsan håller på att renovera ett sovrum har satt upp ny gips och spacklat osv, har brutit upp mitt parkett golv som var dåligt och har ett jättfint 30 mm plankgolv under, men det behöver slipas.
Min fråga är i vilken ordning som är lämpligast att göra det ska jag slipa golvet innan jag målar tak, snickerier samt tapetserar eller vilken ordning rekomenderar ni ?
 
Carla skrev:
Hejsan håller på att renovera ett sovrum har satt upp ny gips och spacklat osv, har brutit upp mitt parkett golv som var dåligt och har ett jättfint 30 mm plankgolv under, men det behöver slipas.
Min fråga är i vilken ordning som är lämpligast att göra det ska jag slipa golvet innan jag målar tak, snickerier samt tapetserar eller vilken ordning rekomenderar ni ?
Måla taket

Slipa golvet

TÄCK golvet

Måla snickerier

Tapetsera

Tapeten skall ligga lite på golvlisten enligt dom som vet annars kan ljuset skapa en konstig skugga vid golvlisten.

Rimligtvis skulle man ju vilja slipa golvet det sista man gör men så gjorde man tydligen inte. Beror väll på hantverkare från fall till fall också.
 
Tack för tipset, jag var också inne på att slipa golvet sist men det kanske är lätt att man kör emot någonstans med fula märken som följd.
 
  • Gilla
Feffi
  • Laddar…
Jag tycker det är självklart att slipa golvet sist, eller näst sist menar jag. Det sista du göra är att sätta socklar eller måla socklar om du behåller de befintliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.