Hej!
Har äntligen börjat renoveringen av vårt hus.
Bland det första vi stöter på är ett fernissat hallgolv.

Så, frågan är vad som är bäst att göra för att lyckas slipa golvet?
Är det rapsolja, margarin eller diesel? eller det kanske rentav finns någon annan lösnig för att få bort allt?
Hade gärna behållt golvet som det är om det inte vore för färgfläckar från någon tidigare målning av tak eller dylikt.
Går det at tfå bort på annat sätt än att slipa möjligtvis? värme, lut etc?

tacksam för svar.
 
Har provat med rapsolja, utan större framgång. Pappret sätter igen efter en decimeter.
Funderar på om det går att hyvla bort det mesta och sen slipa.
Eller det kanske är att vara ute och cykla mitt i vildmarken?
 
Har själv kämpat med en fernissad trappa och jag kan tänka mig att hyvlen blir nog som lackfräsen jag använde. Helt igenkletad >:( Men med en hel del svordomar blev den ren ;) Vill inte tänka på hur många timmar det tog...
 
Ja, antar att hyveln också kletar igen, men det går ju att rengöra den.
Känns mindre kostsamt än att byta papper varje minut.

Några andra förslag på hur man kan göra?
 
Ett gammalt sliptrick är att lägga ut flytande bonvax innan man slipar. Slipa i det blött.
Jag skulle inte låna ut en maskin som ska rulla i diesel. När man lägger på bonvax händer det som så att vaxen verkar "bakvänt", dvs den motverkar att den gamla fernissan sätter sig i pappret och det går inte lika mycket papper då.
Lycka till Anders
 
Låter ju faktiskt ganska logiskt.
Nu blev det hyveln som fick jobba sig igenom ett antal lager. Kan säga att resultatet är över all förväntan. Om det är fler som stöter på samma problem kan jag rekommendera detta. En del tålamod krävs dock, då man får rengöra hyveln en gång var femte minut. Det enda man ska tänka på att kontrollera noga innan är väl om virket är tillräckligt tjockt för att tåla att man först hyvlar bort en bit och sen slipar.
Nu hade vi sån tur, förr i tiden sparades det minsann inte på virket direkt :)

Tack för alla tips! Kan bifoga en bild senare om det är någon som vill se resultatet.
(nu är golvet oljat och färdigt.)
 
Alltid kul att se resultat efter sånt slit! Bilder tack :)
 
Kommer lite taskiga bilder, digicameran har lagt av, så det fick bli min uråldriga mobil som fick vikariera.
 
  • Photo-0127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sovrum
 
  • Photo-0126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ville bara flika in att jag slipade mitt fernissade golv med 125-exenterslip o 40-papper.
vanlig matolja och när papprena satte sig, så tog jag fram stålborsten o gjorde rent dem.
fast det kanske alla ni andra oxå har gjort..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.