Ser att CO säljer en borrslip för 199:-. Någon som vet om den fungerar bra? Har den tillräcklig precision? Fungerar det för alla typer av borrar, som metallborr, HSS, betong?
 
Smeden körde med vinkelslipen. ;)
Inget att rekomendera ;)

Mvh Putte
 
Har själv aldrig gillat borrslipar.. Ger inget vidare resultat om du inte lägger på en bra slant.
Själv körde jag som ByggPuttes smed gjorde, med vinkelslipen. Men de va oftast en nödlösning när man stod ute eller när man slipade till min specialslipning för aluminium :)
Kom jag in till verkstaden så tog jag nya borr :)
 
H
Till vanligt stål och HSS ska du ha en aluminiumoxid skiva. Till hårdmetall behövs en diamantskiva eller
en skiva av kiselkarbid. Kan du riva skivan så den blir jämn slipar du borrarna lika bra för hand som med borrslip.
Har du en medelstor bänkslip med en aluminiumoxid- och en kiselkarbid skiva klarar du alla borrar.
Diamantskivor ska helst gå med lägre varvtal och ha vattenkylning så det blir knappast aktuellt att ha hemma.
 
frohike skrev:
Har själv aldrig gillat borrslipar.. Ger inget vidare resultat om du inte lägger på en bra slant.
Själv körde jag som ByggPuttes smed gjorde, med vinkelslipen. Men de va oftast en nödlösning när man stod ute eller när man slipade till min specialslipning för aluminium :)
Kom jag in till verkstaden så tog jag nya borr :)
Hur såg din specialslipning för aluminium ut?
 
En sån har jag och dom borrar jag slipat blev vassare än innan. Men jag vet inte om dom blev rätt slipade enligt konstens alla regler. Men visste jag de så kanske jag hade kunnat slipa för hand istället. Jag tycker den funka för dom behov och krav jag har just nu vilka är att den ska vara relativt lätt att annvända och borrarna ska bli vassare än innan och det med ett minimum av kunskap om hur man slipar borrar. Har bara sklipat lågpris borrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.