Jag har ingen erfarenhet av just dessa maskiner, men om jag jämför Festool's deltaslip med Fein's Multimaster, så smiskar ju deltaslipen rumpa när det det gäller rena slipningsarbeten. Men Multimaster'n kan ju å andra sidan mycket annat och används framför allt flitigt till diverse sågningsarbeten.

Är det i huvudsak slipning -köp deltan.
Är det lite slipning och en del annat finlir -köp multimaskinen.
Är det mycket slipning och lite annat -köp båda.
 
M
Håller med ACME.

Gäller de mycket slipning så kommer du får det otroligt jobbigt och tråkigt med en Bosch multi.
Slipmusen är ju ingen allarund maskin den kan bara slipa och det är allt den är till för.
Medans multi den är ju gjort för allt, den har sämmre slip egenskaper eftersom den kan göra så mycket annat med.
 
MaskinKalle skrev:
Håller med ACME.

Gäller de mycket slipning så kommer du får det otroligt jobbigt och tråkigt med en Bosch multi.
Slipmusen är ju ingen allarund maskin den kan bara slipa och det är allt den är till för.
Medans multi den är ju gjort för allt, den har sämmre slip egenskaper eftersom den kan göra så mycket annat med.
Håller inte med dig. En multi kan inte göra mer än att skaka och det är väl bra när man slipar?
 
Det låter roligare att köpa båda än bara den ena... Otippat...
 
M
Springare skrev:
Håller inte med dig. En multi kan inte göra mer än att skaka och det är väl bra när man slipar?
Klart att den går att slipa med. Men ja skulle nog kunna säga att du har 30-50% bättre slipförmånga på en ren slipmaskin.

Men ja tror nog att du kan köpa båda det är inte så jätte mycket pengar och när man väl har maskinerna så använder man dom till allt man hittar alltid nya användnings områden =)
 
P
Festools trekantsslip är inte prisvärd och inte så skön att slipa med heller, men Festools RTS400 (?) med deltaplattan (strykjärnet) är kalas. Jag föredrar Multimastern framför trekantsslipen på små ytor men strykjärnet framför Multimastern överallt där strykjärnet kommer åt.
 
Har båda (DX och MM) då jag slipar lite trappor då och då. MM är ok på små ytor och väldigt flexibel. DX slipar som en kung även på lite större ytor, MEN går inte att vrida huvudet i fria vinklar och detta suger fett iland då man inte kommer år mot vangstycke etc. Funderar på att tillverka egena "slipskor" som är ytterst spetsiga och limma på kardborreband. Eller har jag missat någon funktion på Festool DX?

Mvh Lagavulin
 
OK, så om jag förstår er rätt så är en slipmus mer effektiv för just sliparbeten!?
 
P
Benganbb: inte nödvändigtvis. Jag tycker inte Festool DX93 är särskilt bekväm att slipa med. Multimastern är väldigt snäll att slipa med och med rätt papper för ändamålet slipar den bra. (Rätt papper gäller alla maskiner förstås...)

Multimastern är dock en finslip - inte en grovslip. Den ger lika fin yta som Festools bästa slipmaskiner. Den fina ytan som Multimastern kan ge vid finlirs-slip klarar inte DX93. Dessutom finns en tillsats med olika profiler (sex-sju stycken) så man kan slipa riktigt svårtillgängliga ytor galant. Papper till den är av klämtyp och man kan med fördel klippa ur ark och klämma fast = billiga papper. Tillsatsen fungerar mycket bra. Utöver det så finns det fingerslipar till Multimastern, tunna och normalstora samt dubbelsidiga (försök slipa av elementskydd / lamellsnickerier på ett annat bra sätt...)

Ska man rafsa av lite större yta så förslår dock inte Multimastern, men då tycker jag inte Festool DX93 är speciellt bra heller. Den större deltaslipen DTS400 och planslipen RTS400 är bra på att rafsa av medelstora ytor och ska man ha EN slipmaskin tycker jag att en av dessa är en bra kompromiss (vilket det blir om man har EN slip...).

Rotex 125 och 150 slipar riktigt fint och rafsar av större ytor men är begränsade i hörn och trånga utrymmen.

Ska man ha två slipmaskiner så är en Rotex och en mindre trekantsslip en bra lösning.
Alternativt DTS400 och Rotex 150.

Har man råd/behov av tre så kan man köra Multimastern som liten trekantsfinslip, en RTS400 som planslip och den större Råttan, Rotex 150 för stora ytor. Jag kör med Multimastern, en RTS400 och Rotex 125. Hade jag inte skaffat 125:an först hade jag nog valt en 150:a istället - men 125:an räcker fint till det mesta.

Efter att ha rafsat av ett par hundra fönster i olika skick med olika slipmaskiner och elhyvlar så känns det som man hittat vad som funkar. :rolleyes:
 
Redigerat av moderator:
Pingvinlakrits skrev:

Multimastern är dock en finslip - inte en grovslip. Den ger lika fin yta som Festools bästa slipmaskiner. Den fina ytan som Multimastern kan ge vid finlirs-slip klarar inte DX93

Jag tycker precis tvärtom. Jag har testat och får finare resultat med DX. Dessutom är Festool:en bättre när man kopplar in dammsugare.

DX oscillerar ju vilket ger mindre repor och samma slipeffekt över hela sulan. Multimasteren sliper bra på tån, men det händer inte mycket på hälen. Men visst har multimasteren mer tillbehör som kan vara bra. Det är därför jag har både ;-)
 
Något som stör med DX:n är att inte snabbkontakten finns på den. Slipat trapp osv och suger fett när man måste kravla upp till CT22an för att plugga ur/in.

Lagavulin
 
Hmm! Något jag inte kände till. Kommer givetvis att utföras snarast.

SMART!

Lagavulin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.