Jag har tillbringat några kvällar med att slipa och måla trädgårdsmöbler. Med slipmaskinen i gång och hörselskydden på så får man stå i fred och fundera lite. Jag har egentligen inte så bra koll på det här med slipning eftersom jag blev avskräckt i träslöjden redan i tidig ålder (putsa, putsa, putsa). Sedan dess har jag försökt undvika denna syssla. Med maskinen i hand så är det ju egentligen ganska trevligt att se den släta ytan växa fram.

Hursomhelst, det jag undrar över är det här med vilken maskin som används till vad. Huvudsakligen finns det ju band-, excenter- och planslip (vad jag vet). Vad är mest användbart? Jag tänker nu mest på trä och snickeriarbeten av olika slag. Inte tak, golv, väggar och betong.

Jag fick rådet här på forumet att avsluta med kornstorlek 120 till trädgårdsmöblerna som skulle laseras. Resultatet blev helt perfekt. Kan jag anta att korn 120 gäller generellt innan målning? Det finns ju otroligt mycket finare papper än så.
 
Oj, svår fråga – och ändå inte...

Om vi tar det i fallande skala vad gäller effektivitet/avverkning:

1. Bandslip. Effektiv. En tuff stygging som kan fixa spår som är svåra att få bort. Används när du ska utjämna rejäla höjdskillnader eller ta bort gammal färg och lack. Används med omdöme. Fördel är att den (ofta) kan monteras stationär i stativ för att slipa snickeridetaljer på. Tänk mycket avverkning.

2. Excenterslip. Effektiv – men med måtta. Om du väljer kornstorlek och sliphastighet med omdöme gör den ett kanonjobb. (Själv har jag p g a slarv fläckvis slipat bort ALLDELES för mycket fanér med en excenterslip när jag istället skulle renovera ett skåp.) Klarar det mesta mellan tuffa och enkla slipjobb.

3. Planslip. Liten avverkning. Spelar ingen roll om den kallas slipmus, deltaslip eller planslip (den senare oftast rektangulär). Principen är densamma – slipytan rör sig i två plan med cirkulerande rörelser i hög hastighet och om du ska slipa en målad båt trären lär du bli tokig innan du är klar. Bra till att "matta" målade ytor innan de målas om eller som "The Final Touch" före en slutlackering; eller om slutresultatet ska vara en obehandlad träyta.

Eftersom jag inte längre har någon bandslip gör jag huvuddelen av jobbet med min excenterslip och avslutar med planslipen, som alltid är laddad med fint slippapper. Alternativt kör jag lite planslip mellan lackeringar.

Generellt skulle jag nog vilja säga att om du handslipar och vill ha en fin yta så avslutar du med korn 180, maskinslipar du (med hög hastighet där det är ställbart) så funkar korn 120 bra.


MVH
Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.