S
Hej!
Har ett projekt som bör tas tag i hemma och det är slipning av fönster och dörrar både inne och på uthuset till detta behövs en slipmaskin men vilken typ och modell som är bäst kvalité för pengarna är frågan. Dörrarna är av typen 3 fönster med en liten fräst kant runt skulle gissa på en excenterslip och någon form av multi verktyg. Så tips på verktyg och märke mottages.
 
En excenterslip och en delta alt multimaskin hade ja satsat på, excenterslip är alltid användbar så lägg lite krut på den, har du sammanlagd budget på 1500? Eller per verktyg?

Ja tycker de är bättre att satsa på begagnade proffs verktyg än billigt nytt krafs, kolla blocket och tradera, köpte själv en splitterny excenterslip i kartong på tradera för under halva nypriset på toolab.
 
Som excenterslip kan jag rekommendera Bosch GEX 125-1 AE (tror den heter så).
Liten och smidig och jag använde den till att slipa hela trappen när jag fixade den. Säkert inte lika effektiv som dom större och kraftigare maskinerna men otroligt smidig.
Har iof inte så mycket att jämföra med förutom min B&D mouse som är värdelös.

Hittade min för 1200 på Beijer men är lite dyrare ordinarie. Utomlands finns ju att beställa till bra pris.
 
S
buspojken skrev:
En excenterslip och en delta alt multimaskin hade ja satsat på, excenterslip är alltid användbar så lägg lite krut på den, har du sammanlagd budget på 1500? Eller per verktyg?

Ja tycker de är bättre att satsa på begagnade proffs verktyg än billigt nytt krafs, kolla blocket och tradera, köpte själv en splitterny excenterslip i kartong på tradera för under halva nypriset på toolab.
Tanken var 1000-1500 var för en excenterslip du får gärna länka även utanför prisområdet men har ingen lust att lägga 2000-4000:- för en slipmaskin.
 
S
Simba83 skrev:
Tanken var 1000-1500 var för en excenterslip du får gärna länka även utanför prisområdet men har ingen lust att lägga 2000-4000:- för en slipmaskin.
Ska kika närmare på den.
 
S
LoJo skrev:
Denna vet jag funkar [länk]

Men det finns ju andra...
[länk]
[länk]
Tackar var in på toolab och det finns egentligen en från varje tillverkare:
bosch, metabo, hitachi, makita, dewalt, aeg.
Vilken av dessa är "bäst" Har i dagsläget en skruvdragare från dewalt, och en tigersåg från makita, sticksåg från bosch tycker egentligen att alla är bra.
AEG har jag lite dålig erfarenhet av från jobbet i övrigt.

Men när det gäller excenterslip vad bör man kika på? vikt,storlek,varvtal?
 
Vikten är inte så viktig om du inte ska slipa väggar o tak
Storleken har du indirekt redan satt till 125mm genom din budget (90 o 150 är dyrare)
Varvtal finns inte utan det handlar om hur mycket den vibrerar i sidled.
Något annat som är viktigt är att den har ett bra standardutsug att fästa dammsugaren i. Bl.a. AEG har modeller som man inte kan koppla till dammsugare.
 
Jag kan rekommendera gex 125.
Bra vikt, stabil, papprena håller bra.

Skulle dock inte köra den för riktigt tunga slipjobb med mycket färg osv. Då tror jag den skulle protestera. De dörrar jag gjort har jag först rensat med lackfräs och värmepicka och sen då gått på med slipen (kombinerat med en fein mm för hörn)
 
Har dewalten själv, funkar bra,skönt grepp och bra damm uppsamling, ingick olika dammsugar adaptrar, helt ok val för pengarna,
Satsa på den eller gex 125:an så blir du inte missnöjd
 
S
Tackar för alla tips men vad rekommenderar ni för mindre detaljer?
En vanlig lite enklare dremel eller något annat märke?
 
köp tec gex125 som många verkar gilla
sedan köper du en Bosch PMF190 så fixar du småslipet ich mycket annat.
 
S
Nimajneb skrev:
köp tec gex125 som många verkar gilla
sedan köper du en Bosch PMF190 så fixar du småslipet ich mycket annat.
Är inte PMF190 lite bökig för att slipa speglarna i dörrarna med denna?
Borde inte en dremel vara mer lätthanterlig/lättare att komma åt med eller är dom dåliga överlag?
 
Redigerat:
S
Priset är bra, vad frakten blir får du kolla. den levereras i kartong och ingen låda.
Dom verkar leverera till Sverige.
Det borde det funka som införsel från vilket EU land som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.