Ska slipa en del spacklade väggar och undrar vad det finns för slipklossar med utsug. Vill slippa damm (eller få så lite som möjligt)

Har sett att det finns slipnät istället för slippapper, är det något att satsa på?

Några tips?
 
Äntligen någon som frågar om detta. :D

Mirka abranet är det du ska använda.d^_^b

Mirka är ett av de största leverantörerna av slippapper och slipmaterial.
Det har en slipnät som heter Abranet som är heeelt fantastisk, själv vägrar jag slipa med något annat nu för tiden. :)

Slipnätet finns i rodeller för maskinslipning, eller i ark för handslipning. Ska man jobba för hand har de en magisk slipkloss med dammsugaruttag i olika storlekar, och ska man slipa väggar har de en teleskopstång med dammsugaruttag. Det blir helt dammfitt med en sugare inkopplad.

Dessa finns att få tag på hos vissa bygghus, Hornbach är ett.
Hittar ingen länk till teleskopstången just nu, men har för mig att den komplett med slang osv. går på ca 1.000kr

Här är har du i alla fall en länk till slipklossen med tillbehör:
http://www.slojd-detaljer.se/deptlist.aspx?deptid=84
 
Låter klart intressant då jag har några hundra kvadratmeter vägg och tak att slipa till.
Kan bli lite dammigt emellanåt och om inte annat så ser jag själv ut som snömannen....
Hur mycket är slangen ivägen?
 
Klicka skrev:
Ska slipa en del spacklade väggar och undrar vad det finns för slipklossar med utsug. Vill slippa damm (eller få så lite som möjligt)

Har sett att det finns slipnät istället för slippapper, är det något att satsa på?

Några tips?
Du tänker nog på Mirkas system Abranet med sugkloss och slipnät. Dessa funkar mycket bra och näten är väldigt hållbara. Jag använder den främst för mellanslipning inför slutmålning, men det går lika bra för annat sliparbete. Jag är dock tveksam till gipsskiveslipning. Det fina med att suga ut slipdammet från klossen är att man alltid har en rent nät som avverkar jämnare och bättre.
Tänk på att man bör ha en asksamlare kopplad mellan slipkloss och dammsugare annars tar påsen slut snabbt. Man bör också kunna reglera undertrycket för att det inte skall suga för hårt.
 
Det låter ju bra.

Beställde en Abranet startkit idag och lite olika slipnät :)
 
Raceman skrev:
Äntligen någon som frågar om detta. :D

Mirka abranet är det du ska använda.d^_^b

Mirka är ett av de största leverantörerna av slippapper och slipmaterial.
Det har en slipnät som heter Abranet som är heeelt fantastisk, själv vägrar jag slipa med något annat nu för tiden. :)

Slipnätet finns i rodeller för maskinslipning, eller i ark för handslipning. Ska man jobba för hand har de en magisk slipkloss med dammsugaruttag i olika storlekar, och ska man slipa väggar har de en teleskopstång med dammsugaruttag. Det blir helt dammfitt med en sugare inkopplad.

Dessa finns att få tag på hos vissa bygghus, Hornbach är ett.
Hittar ingen länk till teleskopstången just nu, men har för mig att den komplett med slang osv. går på ca 1.000kr

Här är har du i alla fall en länk till slipklossen med tillbehör:
[länk]
Bra sida det där - Provar en Abranet jag med... + lite annat smått och gott! d^_^b
 
Hyr en giraff, lättare än att jaga för hand.
 
Vad har ni för dammsugare kopplade till era Abranet? Tänker ju suga spackelslipdamm så jag vill få tag på en dammsugare som klarar det.
 
Vanlig Kärcher + en asksamlare.
 
Vad är det för asksamlare? Hindrar den slipdammet från att nå dammsugaren?
 
Klicka skrev:
?... Hindrar den slipdammet från att nå dammsugaren?
Japp!
 
Då kanske det funkar med vanlig dammsugare + asksamlare?
 
Klicka skrev:
Då kanske det funkar med vanlig dammsugare + asksamlare?
Nej, för allt smör i småland, använd inte en vanlig dammsugare. :O
Asksamlaren är en sorts hink/tunna man kopplar in framför dammsugaren, den tar det mesta av slipdammet men inte allt. Den är till för att man inte ska behöva tömma påsen så ofta. Tycker man inte att påstömmning är något problem kör man utan asksamlare.

Edit1: Ser nu att det faktiskt finns en sorts budget-grovdammsugare med filter. Det kanske kunde fungera om du inte vill satsa på en riktig grovsugare med en gång: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=144044607
Men en riktig grovdammsugare har man så mycket användning av i andra sammanhang så överväg om du inte ska satsa på en sådan direkt i stället.

Edit2: Hittade nu en askavskiljare med hepa-filter för 600:- som man kan koppla till vanlig dammsugare, men lite klumpig lösning kanske?
http://www.ipcfoma.se/tillbehor.htm
 
Redigerat:
Håller med Stefan N. Hyr en giraff med tillhörande proffsdammsugare. Billigt, dammfritt, lättjobbat och framför allt ett bra slutresultat.
 
Har redan en giraff, dock inte en "riktig" och den fungerar bra men jag tycker det är svårt att bestämma exakt vad jag ska slipa bort så brukar ta det sista finliret för hand för att slippa göra om det.
Sen kommer jag inte åt överallt med den heller.
Så det blir en beställning här med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.