Letar efter något som är både skonsamt mot underlaget och kroppen vid rostborttagning, men har haft lite svårt att hitta dessa till ett bra pris nånstans. Gick så långt att jag provbeställde från Kina, men de lär ju inte dyka upp på ett tag. Egentligen behöver jag ju inte kardborren utan kunde ta en vanlig slipduk och klämma fast men det känns ju lite mindre smidigt plus att det vore skönt med ett extra lager mellan maskinens sula och gjutjärnet om det ska till vatten eller olja eller något med syra eller bas.
 
Redigerat:
Det beror kanske på var rosten sitter men skulle det inte kunna vara ett alternativ att köra med vinkelslip på lågt varv? Då finns det ju en uppsjö av hyfsat billiga skivor att välja på från stålborste till polerskivor.
 
Det kunde absolut vara nåt. Kollade ex på grovrengörarna på Biltema. Men eftersom jag inte har någon vinkelslip med ställbar hastighet kändes det lite brutalt.

Rosten är mestadels plana ytor, hyvel och sågbord. Det senare fallet är ordentligt besvärligt. Jag vet att jag frågade nån maskinfirma och de körde nån slags slipduk till sin Festool Rotex. Kanske Festools egna? Vlies eller vad det heter.

Började torrslipa men jag tyckte det rök för mkt och tog för lite.
 
Det är antagligen dessa: https://www.festool.se/tillbehoer/201127---stf-d150-fine-32010#Översikt

Men gäller det besvärlig rost på hyvel eller sågbord så misstänker jag att dessa kanske inte är grova nog. Om du å andra sidan redan har en Rotex tillgänglig så kan det ju vara värt ett försök. Annars låter det som ett gyllene tillfälle att skaffa en vinkelslip med variabel hastighet för det bör man nog ha till detta. Jag vet att det är flera här inne som använt Biltemas grovrengörare med framgång. Förhoppningsvis så dyker någon av dem upp i tråden och ger lite tips.
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Vet ju inte hur dina grejor ser ut och vad som funkar för dig, men när jag renoverade min rikt/planhyvel var det rostlösare som gjorde det mesta jobbet. Kolla den här tråden, from inlägg #18:

https://www.byggahus.se/forum/verkt...lanhyvel-en-ganska-seg-renoveringstrad-2.html

Om bordet på sågen är hanterligt att ta av kan det ju läggas upponer i tex en bagagerumsmatta med uppvikta kanter och få ett bad i rostlösare. Rostlösaren som användes är Hessa kalkborttagning, spädd 50/50 med vatten, som finns på ÖoB för knappt 20 kr litern. Efter rostlösning sköjer man med vatten och borstar med mässiningsborste oftast; riktborden fick sig en omgång med lamellslipar och Autosol men allt finns i tråden ovan.

Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Vet ju inte hur dina grejor ser ut och vad som funkar för dig, men när jag renoverade min rikt/planhyvel var det rostlösare som gjorde det mesta jobbet. Kolla den här tråden, from inlägg #18:

[länk]

Om bordet på sågen är hanterligt att ta av kan det ju läggas upponer i tex en bagagerumsmatta med uppvikta kanter och få ett bad i rostlösare. Rostlösaren som användes är Hessa kalkborttagning, spädd 50/50 med vatten, som finns på ÖoB för knappt 20 kr litern. Efter rostlösning sköjer man med vatten och borstar med mässiningsborste oftast; riktborden fick sig en omgång med lamellslipar och Autosol men allt finns i tråden ovan.

Lycka till!
//Ronnie
Tack för tipset! Letade inledningsvis efter något med fosforsyra i men hittade inget hos färghandeln.

Rostig metallhyvel och arbetsbänk i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig yta på verktyg med ett svart handtag och synliga skruvar, detaljbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag handputsat en del så det ser inte riktigt så här förfärligt ut längre. Rätt ryslig rost. Hyveln är betydligt bättre.
 
Det går också att blanda Hessa med tapetklisterpulver. Då får man en gegga som kan smetas på ytorna som ska rostrengöras utan att behöva plocka av dessa från maskinerna, utan att det rinner av och det är också lätt att torka av efteråt.
 
  • Gilla
bjornhallberg och 1 till
  • Laddar…
Orkade inte kolla på att lyfta bordet så jag gjorde som sades och blandade Hessa med tapetklister. Tog sen scotch brite till excentern och körde försiktigt så jag inte kletade ner slipmaskinen. Det blev förvånansvärt mycket bättre på kort tid. Neutraliserade syran efteråt med målarsoda och fettade in. Förhoppningsvis har det stått sig till i eftermiddag i vart fall :)

Före och efter bilder av behandling på en metallbordsskiva, först rostig sedan rengjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte slipduken på AliExpress f.ö. Hittade inget bra ställe i Sverige att köpa dem (billigt).
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.