Detta har tagit mer timmar än jag vågar räkna ut… Ca 35 kvm totalt. Skurat med ättika+såpa och stålull. Sedan slipat. Frågan är nu om det räcker att behandla med linoljesåpa? Har förmodligen slipat ner tidigare lager med lack och säkert annan behandling också från tidigare ägare, så träet har väl inget skydd alls nu antar jag (?). Antar att trallen är tryckimpregnerad, men vet ej och tror att den har ganska många år på nacken. Så räcker linoljesåpan nu eller behövs mer träskydd? Vill inte lacka eller olja, och helst inte kisel heller.

Före/under tvätt:
Smutsig trätrall med fläckar och missfärgningar före och under rengöring. Brädorna är slitna och delvis missfärgade, intill en vit putsad vägg och en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Slipad och rengjord trall i trä framför en vit vägg, med synliga skruvar och trämönstring, efter behandling med ättika, såpa, stålull och slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solidsoulbassman
  • Laddar…
K kedjehus1973 skrev:
Detta har tagit mer timmar än jag vågar räkna ut… Ca 35 kvm totalt. Skurat med ättika+såpa och stålull. Sedan slipat. Frågan är nu om det räcker att behandla med linoljesåpa? Har förmodligen slipat ner tidigare lager med lack och säkert annan behandling också från tidigare ägare, så träet har väl inget skydd alls nu antar jag (?). Antar att trallen är tryckimpregnerad, men vet ej och tror att den har ganska många år på nacken. Så räcker linoljesåpan nu eller behövs mer träskydd? Vill inte lacka eller olja, och helst inte kisel heller.

Före/under tvätt:
[bild]
Efter:
[bild]
Wow va fint du fått de!

Bara såpa med grönsåpa, är de tryckimpregnerat så håller de utan problem. Har ett 8 år gammalt trädäck som vi bara tvättar och såpar, de håller utmärkt och de färgar inte trallen heller.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K kedjehus1973 skrev:
Detta har tagit mer timmar än jag vågar räkna ut… Ca 35 kvm totalt. Skurat med ättika+såpa och stålull. Sedan slipat. Frågan är nu om det räcker att behandla med linoljesåpa? Har förmodligen slipat ner tidigare lager med lack och säkert annan behandling också från tidigare ägare, så träet har väl inget skydd alls nu antar jag (?). Antar att trallen är tryckimpregnerad, men vet ej och tror att den har ganska många år på nacken. Så räcker linoljesåpan nu eller behövs mer träskydd? Vill inte lacka eller olja, och helst inte kisel heller.

Före/under tvätt:
[bild]
Efter:
[bild]
Även fasaden ser mycket bättre ut! 😊

Tryckimpregnerat trä är skyddat genom hela veden mot röta, så det skyddet finns kvar. Diverse behandlingar görs endast av estetiska skäl.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Även fasaden ser mycket bättre ut! 😊

Tryckimpregnerat trä är skyddat genom hela veden mot röta, så det skyddet finns kvar. Diverse behandlingar görs endast av estetiska skäl.
Det är från två olika delar av samma altan, träfasaden är bara under fönstret, till höger om dörren på första bilden :) Här syns det lite bättre:
Trädäck med ljus träfasad vid sidan, en vit stol, ett svart bord och en vit gunga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ok, tack! Läste om någon som fått ruttna plankor året efter slipning. Men då kan jag nog vara lugn.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.