Hej

Jag behöver lite hjälp, har en vedkapsklinga som behöver slipas men hittar inget ställe runt värnamo 5-10 mil radie som kan göra detta, har någon ett tips på företag som jag kan tta hjälp av?

Sett att det finns någon i gbg och sthlm, men lite långt för att både hämta/ lämna.
 
Tror Kvarnstrands jobbar i en något större skala.
Frawe Slipservice i Vetlanda slipar åt både privatkunder och företag. Många som lämnar dit sina grejer för slipning.
https://www.frawe.se/tjanster
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
B bergquist skrev:
Hej

Jag behöver lite hjälp, har en vedkapsklinga som behöver slipas men hittar inget ställe runt värnamo 5-10 mil radie som kan göra detta, har någon ett tips på företag som jag kan tta hjälp av?

Sett att det finns någon i gbg och sthlm, men lite långt för att både hämta/ lämna.
D Daniel 109 skrev:
[länk]
[länk]
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tror Kvarnstrands jobbar i en något större skala.
Frawe Slipservice i Vetlanda slipar åt både privatkunder och företag. Många som lämnar dit sina grejer för slipning.
[länk]
Tack för tipset båda två, hade hoppats på hitta något lite närmare men Vetlanda kan absolut vara ett alterantiv om de kan ordna transport tillbaka annars blir det ToR 24 mil, två ggr :)
 
Den kan du fixa själv med en flatfil. Det är inget precisionsarbete om det är till en vedkap.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Hej

Jag behöver lite hjälp, har en vedkapsklinga som behöver slipas men hittar inget ställe runt värnamo 5-10 mil radie som kan göra detta, har någon ett tips på företag som jag kan tta hjälp av?

Sett att det finns någon i gbg och sthlm, men lite långt för att både hämta/ lämna.
Hör med något lokalt sågverk (som har klingsågar) snickeri, de borde lösa det som ingenting 🙂

Kan tänka mig att det kostar lite fikabröd om du lyckas få tag på rätt person
 
Ja, vi har slipat dem själva i många år men tänkte det var dags att få iväg ett eller två av dem så de blir som "nya"

Hmm ja ett sågverk skulle man kanske kunna ringa... Ska höra med Södra där vi är kunder/medlemmar om de kan rek. Ett litet i närheten
 
Prata med något lokalt mindre sågverk eller hantverkare. De har säkerligen koll på vilka som utför tjänsterna lokalt.
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Prata med något lokalt mindre sågverk eller hantverkare. De har säkerligen koll på vilka som utför tjänsterna lokalt.
Tack för alla tips, ringde ett lokalt företag vi köpt mycket virke av när vi renoverat och de kunde rek. ett par företag i närheten, ska till ett av dem på måndag och lämna in mina klingor.

visste väll att detta forumet än en gång kunde hjälpa till, så tacksam!
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Du har inte funderat på en klinga med hårdmetallskär?
 
Hårdmetallklingor har ett lag att kasta hårdmeallbitar omkring sig då man kapar i spik eller kapar torrgran. Inte riktigt lämpligt på en vedkap
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hårdmetallklingor har ett lag att kasta hårdmeallbitar omkring sig då man kapar i spik eller kapar torrgran. Inte riktigt lämpligt på en vedkap
Har kapat ved med hårdmetallklinga (700 mm) i 10-15 år, och den har fortfarande god skärpa
 
Vi har tre klingor som alla behöver slipas mer eller mindre, en klinga håller för oss i ca 3-4 år så slipar vi upp alla så kan vi använda dem iaf 10 år till och då vet jag inte om vi kommer elda med ved längre :)
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Vi har tre klingor som alla behöver slipas mer eller mindre, en klinga håller för oss i ca 3-4 år så slipar vi upp alla så kan vi använda dem iaf 10 år till och då vet jag inte om vi kommer elda med ved längre :)
Om 10 år kommer ni att vara glada att ni har vedeldningen kvar för då är det mest vedeldarna och några få riktigt rika som har råd att ha ordentlig värme inomhus.
 
  • Ledsen
  • Gilla
L A Axelsson och 1 till
  • Laddar…
Hehe tur att vi har en del redan staplat och redo att användas men vi har alltid möjlighet att gå ut i skogen och jobba om vi måste.
men ja, du har rätt, just nu gör huset extremt lite tack vare veden.
 
  • Staplade stolpar visar elkönsumtion över veckor, jämförelse mellan 2023 och 2024, temperaturpåverkan synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.