Jag är novis på golvslipning men i vårt nyköpta hus sitter en trappa som hängt med ett tag. Vi tänker oss att slipa ner och sen måla med ngn gråtonad see through-färg.

Min fråga gäller själva nedslipningen. Några tips kring den processen? Ungefär här lång tid tar det? Överväger om man ska göra själv eller om det är för mkt jobb och det är bättre att ta in hantverkare till det.

Ursäkta röran - vi har haft hantverkare här i flera månader och det har inte kommit upp krokar etc. ännu.
 
  • Trappa i trä som behöver slipas, kläder hänger på räcket, byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag hade en liknande trapp, trist gul lackad furu med mycket slitage. Jag lånade en slip och gjorde jobbet själv. Sedan målade jag med vanlig vit lackfärg - ett trappsteg lite då och då. Det krävs ganska många lager med färg. Jag målade även kanterna, undertill och listerna. Sedan avslutade jag med gråa halvcirkelformade trappmattor och ett nytt räcke (med ledljus bakom). Gör jobbet själv!
 
OK, ungefär hur lång tid tog detta dig?
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Allt beror på hur mycket du ska slipa. Trappstegen kanske är ojämna och nötta på ovansidan, och behöver slipas, men resten av trappan räcker det förmodligen att tvätta av med målartvätt och måla direkt på.
Slipar gör du med vanlig slipmaskin, inte golvslip. Köp gärna en, man använder dem mer än man tror.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Allt beror på hur mycket du ska slipa. Trappstegen kanske är ojämna och nötta på ovansidan, och behöver slipas, men resten av trappan räcker det förmodligen att tvätta av med målartvätt och måla direkt på.
Slipar gör du med vanlig slipmaskin, inte golvslip. Köp gärna en, man använder dem mer än man tror.
OK, tack för tipsen.

Jag tänkte mest om det är ett helgprojekt eller ett månadsprojekt (tar i lite här men du förstår nog poängen) - givetvis avhängigt hur mycket man ska göra, hur snabb man är etc. som för allt annat, men sökte lite av en referenspunkt då jag lever ett ganska upptaget liv o vill kunna planera om det är görbart över en helg eller om man måste ta en massa lediga dagar. Om det sistnämnda så köper jag hellre in denna tjänst.

Ang slitage så är trappen märkligt nog inte särskilt sliten. Det var en käring som bodde här och jag tror hon höll sig på nedanvåningen de sista 15 åren. Däremot har vi hund och han har redan börjat sätta lite repor i trappen. Vilket vi är OK med, behöver inte vara tiptopp.
 
Jag har slipat och målat en lackad furu trapp för några år sedan. Jag slipade med en slipmaskin (en makita) enbart trappstegen, resten tvättade jag bara av med målartvätt. Blev inget bra. Minsta lilla man stötte emot så åkte färgen av och den lackade ytan syntes under. Hade jag gjort om det så hade jag lagt ner många fler timmar på slipningen, eventuellt använt en lackfräs på trappstegen. Min erfarenhet säger att: nej, det är inget helgjobb om man vill ha ett bra och hållbart resultat.
 
H hus226 skrev:
Jag är novis på golvslipning men i vårt nyköpta hus sitter en trappa som hängt med ett tag. Vi tänker oss att slipa ner och sen måla med ngn gråtonad see through-färg.

Min fråga gäller själva nedslipningen. Några tips kring den processen? Ungefär här lång tid tar det? Överväger om man ska göra själv eller om det är för mkt jobb och det är bättre att ta in hantverkare till det.

Ursäkta röran - vi har haft hantverkare här i flera månader och det har inte kommit upp krokar etc. ännu.
Beror väl på hur mkt pengar du har, skulle inte pröjsa en hantverkare för att slipa. Håller precis på med samma sak. Några timmars jobb är det med excenterslip och slipmus. Sen körde jag lite plastisk trä för att laga skavanker, vilket nog inte är rekommenderat i ditt fall dock om du ska ha en färg du kan se igenom. Själv kör jag hagmans golvfärg ljusgrå som är smidig att jobba med samt blir hård och slitstark

Till skillnad från tidigare talare skulle jag säga att det är görbart på en helg. En bra excenterslip plus slipmus. Papper 80, 120, 180. Min approach var dock lite annorlunda då jag körde lite på vardagkvällar, 2 - 3 trappsteg per kväll kanske. Det dammar ju endel men kopplade mina slipmaskiner till grovdamsugare. Är det inte ett alternativ för dig finns det nått medel att köpa i målarhandeln som binder spånet och minskar slipdammet.
 
Redigerat:
H hus226 skrev:
OK, ungefär hur lång tid tog detta dig?
Ganska länge, typ två veckor. Men då gjorde jag ju bara lite åt gången. Borde inte ta mer än ett par dagar om ni jobbar på. (Fast glöm inte att måla vartannat steg, så att trappan går att använda under tiden!)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.