Hej

Vi måste slipa vår trall då den med tiden blivit alltför flisig/stickig, lilltjejen får stickor i fötterna.
Alternativet att lägga ny finns inte just nu.

Men vad blir bäst/enklast, en rondell eller bandslip? Tänkte hyra på byggvaruhus.
Plankorna är i stort sett inte skålade utan det är väldigt plant. Trallen är 35-40 kvm.

Och vad för papper? Skulle helst slippa gå över den två gånger.

(Och ja, jag har gått över och dragit ner uppstickande/högt liggande skruv.)

Tacksam för tips!
 
Bandslipmaskin för golvslipning. En såndär stor och tung. Sedan en rondellmaskin för kanter och hörn.

Tänk på att plankornas avrundningar försvinner till en del

Protte
 
Prototypen har rätt beträffande maskinen, men ni bör även fundera på varför trallen spricker o blir stickig.
har ni slarvat med rengöring och behandling över åren så kommer stickor o sprickor som ett brev på posten.
 
Jo jag hyrde en stor och tung bandmaskin. Gick hur lätt som helst. Tips till andra som funderar på att slipa.
15-20 kvm per timme kan man räkna med.
Jag slipade inte ner varenda planka till helt nytt trä så det blev lite färgskiftningar som resultat men det gör inget.

80-papper funkade fint. Vill man slipa två gånger så ska man däremot kanske börja med något grövre och sen något ännu finare.

Jag vet varför det är sprucket och flisigt, det är inte underhållet rätt.


Men nu till nästa del. Jag oljade med roller med vanlig trallolja (alcro och beckers vattenbaserade med linolja).
Men hur länge tar det innan det är helt tort och luktfritt? Efter nätan ett dygn med torrt väder är det fortfarande lite lätt klibbigt och luktar svagt.
 
Man ska torka av det som inte "genast" går i i trät för att undvika att det blir klibbigt. Nu är det för sent att göra det men det brukar ordna sig efter något år sådär.

Protte
 
Torka av?
Det fanns inget att torka av där jag började efter att hela var klart. Träet var torrt och jag la på väldigt sparsamt.
Eller hur genast menade du?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.