Jag ska impregnera min altan med sioox. Men trallen är rofflig o trist, så jag vill slipa den. Funderingen är om jag kan göra det innan tvätt med sioox? När jag läser instruktionerna så ska man tvätta, vänta två timmar o sen grundbehandla å därefter ytbehandla. Allt ska helst ske samma dag.. Å ska jag slipa måste det ju vara torrt..

Så funderingen är om trallen kommer ’resa sej’ igen? Jag rengör såklart innan jag slipar hur som, men tänkte alltså då först slipa och sen köra sioox förtvätt.

tacksam för lite råd här.
hälsningar Jonna
 
Vi hade en äldre trall som jag slipade innan jag gick på med Sioox. Ingen tvätt innan.
Det fungerade alldeles utmärkt. Du får bara passa gamla skruvar om de krupit upp för då går slippappret sonder. ’Det var mycket enklare med slip än att först tvätta med mjuk högtryck.
’Sparade mycket kraft. Började med 60 papper för attsedan gå över till 120. ’Hyrde slipen.
 
  • Person slipar trall med en golvslipmaskin, undviker gamla skruvar, inget vatten används.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson
jonna69 jonna69 skrev:
Jag ska impregnera min altan med sioox. Men trallen är rofflig o trist, så jag vill slipa den. Funderingen är om jag kan göra det innan tvätt med sioox? När jag läser instruktionerna så ska man tvätta, vänta två timmar o sen grundbehandla å därefter ytbehandla. Allt ska helst ske samma dag.. Å ska jag slipa måste det ju vara torrt..

Så funderingen är om trallen kommer ’resa sej’ igen? Jag rengör såklart innan jag slipar hur som, men tänkte alltså då först slipa och sen köra sioox förtvätt.

tacksam för lite råd här.
hälsningar Jonna
Du nämner impregnering, men jag tror inte att sioox skyddar något, bara förändrar färgen på träet. Det finns många trådar om det här på forumet. Så du behöver tryckimpregnerat virke från början om det ska hålla.
 
Hej Jonna, jag gjorde precis så för en och halv vecka sedan ( och för fem år sedan). Byggfirman som lade vårt trädäck här under tidiga våren hade inte nödvändigtvis femma i träslöjd så terrassens golv lämnades flisig, ojämnt och neongrönt.

Som svar på din fråga: ja, träet reser sig efter förtvätten men lägger sig så snart resten av Sioox-brygden åker på.

Såhär gjorde jag för att hinna med.
1, golvslip edge, 40-, 80-, 120-papper. 30m2 tog ca 2,5h.
2, förtvätt
3, steg 1, första vändan.
4, steg 1, andra vändan.
5, morgonen därpå, avslutade med steg 2-medlet.

Vädret var halvmolning till mulet men inget regn. Ytan känns redan mjuk och härlig. Lite som om man har ett tunt lager durumvete på trallen. Färgen börjar så smått komma.

Inte så farligt dyrt, 600 för slip o papper, 2500 för Sioox.

Sioox- impregnerar träet, inte bara for show;-)
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Det låter ju toppen! Tack! Golvet är nu slipat och fint, men har inte varit väder för sioox-en ännu. Då vet jag att jag inte behöver oroa mig om ytan inte känns lika fin direkt efter tvätten..
Hälsningar Jonna

H Henrinho skrev:
Hej Jonna, jag gjorde precis så för en och halv vecka sedan ( och för fem år sedan). Byggfirman som lade vårt trädäck här under tidiga våren hade inte nödvändigtvis femma i träslöjd så terrassens golv lämnades flisig, ojämnt och neongrönt.

Som svar på din fråga: ja, träet reser sig efter förtvätten men lägger sig så snart resten av Sioox-brygden åker på.

Såhär gjorde jag för att hinna med.
1, golvslip edge, 40-, 80-, 120-papper. 30m2 tog ca 2,5h.
2, förtvätt
3, steg 1, första vändan.
4, steg 1, andra vändan.
5, morgonen därpå, avslutade med steg 2-medlet.

Vädret var halvmolning till mulet men inget regn. Ytan känns redan mjuk och härlig. Lite som om man har ett tunt lager durumvete på trallen. Färgen börjar så smått komma.

Inte så farligt dyrt, 600 för slip o papper, 2500 för Sioox.

Sioox- impregnerar träet, inte bara for show;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.