Hej!

Bor i en lägenhet från 40-talet och ska ge mig på att slipa trägolvet (plankgolv, ca 10 cm breda) i köket. Ytan är väldigt liten och det rör sig om ca 1,5-2 kvm. Har en handslip jag tänkte använda i och med att det är så pass liten yta. Hur pass "lätt" jobb är det om man inte gjort något liknande själv förut?

Golvet är ganska slitet med mycket repor, men jag vill ändå behålla samma "färg" på golvet för att det inte ska bli så stor skillnad mot rummet brevid (där är dock ett annat trägolv). Tror att det är lackat. Har läst i andra trådar att man börjat med 40-papper, sedan 80 och sedan 120. Borde det funka? Finns det risk att det blir mycket ljusare? Tänkte avsluta med att lacka golvet som det är idag.

Förutom att det är slitet vill jag slipa ner den fyrkanten som syns på bilden. Ytan är inte behandlad, inte heller de delar av plankgolvet som ligger precis omkring (fram till kanten som man ser). Det gamla köket som den tidigare ägaren tog bort hade annan vinkel och som ni ser täckte det köket denna yta, och då sattes den där fyrkantiga träbiten in. Den är dock några mm högre än övriga golvet. Hur ska jag göra för att slipa ner denna till samma höjd som resten av golvet? Är det någon som har tips på hur man annars kan göra för att få fyrkanten att smälta in mer i resten av golvet? Tex "stansa ur" (kommer inte på bättre ord) för att få det som att se ut som plankgolv.

På vissa ställen har även det som ligger mellan plankorna försvunnit och istället ramlar det ner en massa skit mellan plankorna. Vad kan man använda för att fylla upp det?

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)
 
  • Golvbild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.