Hejsan har en stålbalk i ett rum som vi håller på att renovera, tanken är att den ska vara synlig men hade behövt slipa den så vi kan måla den efter.
Min fråga är kan man använda vanligt sandpapper och isf vilken grovhet?
 
  • Rostig stålbalk i ett rum under renovering, omgiven av träbjälkar och isolering. Fönster i rummet syns i nedre delen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med en roterande stålborste till vinkelslip eller borrmaskin. Avsluta sedan med slippapper.
Hur fint papper du ska ha beror på vilken yta du eftersträvar. 240 skulle jag tycka var lagom.
 
Beror väl på vad man vill uppnå bara ta bort rost eller släta ut den men stålborste på en rondell går snabbt och tar bort det mesta. Samt ger en ganska fin yta.
Är det inte gravrost skulle man nog kunna grunda med en rostätare och sedan måla.

Vet ej om det är applicerbart i ditt fall men ofta har ju stålet en betydande konstruktiv funktion som man brukar vilja brandskydda. Bara en tanke.
 
Tanken är ju att vi vill måla den efter vi fått bort rosten.
Så efter vi kört stålborste och slippapper ska vi grunda med rostskydd ?
Har ni något tips på vad jag ska använda för rostskydd ?
Har jemofix och byggmax samt xlbygg
 
C
Rostskyddet är inte kritiskt när det är inomhus. Använd någon lämplig primer för stål bara.

Men det blir inget roligt underarbete. Stålborste på vinkelslip är väldigt effektivt, men det dammar som s-tan och du kommer inte heller åt så bra i ditt fall. Det är ett arbete man helst gör utomhus...
Och försöker man nöta för hand med stålborste kommer det att ta evigheter.
Bara så du är förberedd...
 
Borsta bara bort det värsta och måla sen på rosten med vanlig linoljefärg. Funkar det utomhus så borde det rimligtvis fungera inne. Ingen idé att krångla till det när det finns gamla metoder som funkar :)
 
S Staffan-N skrev:
Borsta bara bort det värsta och måla sen på rosten med vanlig linoljefärg. Funkar det utomhus så borde det rimligtvis fungera inne. Ingen idé att krångla till det när det finns gamla metoder som funkar :)
Du menar vanlig stålborste och när allt löst är borta så målar jag med den färgen jag vill och skiter i primer ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.