Har en ganska ny altan/trädäck med tryckimpregnerat virke.
Där skruvarna sitter är det ju lite flisigt.
Jag vill gärna fila ner det så att det blir mjukt och fint mot nakna fötter?

Det är inga problem att fila ner det lite för hand med sandpapper/slippapper eller?
Började lite grann men det blev så himla ljust just där jag slipat.
Jag blev lite nervös att jag gjort ngt dumt.

Tog en bild som jag bifogar.


Nybyggd altan i tryckimpregnerat virke med flisiga partier kring skruvar och slipade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite överarbetat kanske men dutta till med en sån här så blir det fint.
Närbild på en dekorativ mönstrad möbelknopp i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för ngt?

Men min fråga kvarstår, helt ofarligt att slipa lite med sandpapper på ett tryckimpregnerat trädäck?
 
Det är ett slipstift.
Vad skulle hända om du slipade menar du?
 
specter skrev:
Vad är det för ngt?

Men min fråga kvarstår, helt ofarligt att slipa lite med sandpapper på ett tryckimpregnerat trädäck?
Ja, det är helt ofarligt, men det kan ta ett par veckor innan det ljusa har jämnats där du slipat.
 
Dom är ju inte för trä.
 
är det inte ett ickeproblem egentligen? Har nog aldrig någonsin fått nå stickor i fötterna av nå trädäck.
 
Slipar man så att det blir en större 'grop' så är det väl bara ändå större risk att det flisar upp sig?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det du slipar jämnar ut sig med tiden. Värre med blyertsstrecken dom kommer att ta tid innan det inte syns.
 
Problemet är ju att skruvarna är dragna för långt, vilket är för sent att åtgärda nu. Sandpapper är svårt att komma åt med så StefanN's tips tror jag mest på. Att slipstiftet inte är för trä lär inte spela någon roll.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.