Hej alla kunniga,

Har stött på patrull i förberedelserna inför golvläggning, och behöver lite råd.
Vi har rivit ut dem gamla plastmattorna som lossnat väldigt bra förutom i ett av sovrummen. Där ser nu ut såhär:
Gamla plastmattan delvis uppriven på betonggolv i rum, limrester och smuts synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna filtaktiga del av gamla mattan inkl lim sitter riktigt hårt (har provat skrapa lite med div verktyg). Vad ska jag hyra för apparat för att få bort det?
Luktar ordentligt illa gör det också!

Bifogar en bild på andra sovrummet som referens
Tomt rum med betonggolv med rester av gammal plastmatta och limrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här bör det räcka med en snabb omgång med lämplig slipmaskin, om ens det behövs. Vi kommer att lägga Fiskbensparkett i alla utrymmen.

Tacksam om någon vill dela med sig av erfarenheter, tips eller idéer!
 
H HSP skrev:
[länk]

Se mitt inlägg #9 i denna tråd

Trodde jag scrollat genom alla trådar i ämnet tack! Ser ju väldigt likt ut. Slipade du först bort ”filten” och sen ett varv till för limmet eller lyckades du skrapa bort filten först manuellt på något vis?
Får åka och hyra en sån till helgen.
Förutsatt att asbestprovet ger bra besked (kändes dumt att snåla in på 350kr så det är inskickat).
/Mp
 
Gick inte att slipa bort "filten"

"Filten" tog jag bort med manuell "mattstripper" det är en mindre variant av barkspade.
Golvskrapa från Biltema, modell 86-028, med vändbart reservskär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det var denna golvskrapa 86-028 från biltema jag använde samt ett reservskär.
skären är vändbara så med skrapans skär och reservskäret så blev det fyra skärytor....
Minns att hittade man rätt vikel på skrapan så gick det lätt
 
Betongslip med limkopp borde funka. Hör med dem som hyr ut
 
För den det kan intressera, tog fasta på tipset och hyrde en maskin, funkar skapligt. Snart är skiten borta iaf snart 3 dammsugarpåsar senare
Ett rum under renovering med slipmaskin, dammsugare och städredskap på ett delvis slipat betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
Skönt när det är klart, och man slipper fundera på resultatet när man gjort rätt från "grunden"
 
Mitt tipps är att se till att det är sjukt plant innan läggningen. Blir mycket roligare och bättre då.

Ska du limma? Om så måste ythållfasthet beaktas
 
N nybyggarn3 skrev:
Mitt tipps är att se till att det är sjukt plant innan läggningen. Blir mycket roligare och bättre då.

Ska du limma? Om så måste ythållfasthet beaktas
Resten tänkte jag överlåta till golvläggaren, tänker att det är bättre han jämnar av det som behövs så inte jag hamnar med ansvar för något jag inte behärskar fullt ut Yes det ska limmas. Ser fram emot slutresultatet nu!
Tack för tipset!
 
  • Gilla
nybyggarn3 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.