Jaha då har man en nygjuten platta med ett istäcke på :-?. Grundkillarna säger att det inte går att slipa innan huset kommer nästa vecka utan det får ske sen vid behov.

KA har en annan uppfattning, dvs plattan bör värmas upp med presenning på läkt och fläkt för att sedan slipas.

Plattan verkar inte speciellt skrovlig och hyggligt i nivå....men hur viktigt är slipningen egentligen?

Tacksam för synpunkter!
 
Jag ska gjuta i nästa vecka. Det var inga problem för dig med det rådande vädret?
 
Calle Anka skrev:
Jaha då har man en nygjuten platta med ett istäcke på  :-?. Grundkillarna säger att det inte går att slipa innan huset kommer nästa vecka utan det får ske sen vid behov.

KA har en annan uppfattning, dvs plattan bör värmas upp med presenning på läkt och fläkt för att sedan slipas.

Plattan verkar inte speciellt skrovlig och hyggligt i nivå....men hur viktigt är slipningen egentligen?

Tacksam för synpunkter!
Grannen fick några "pucklar" i sin platta vid gjutning. Huset restes för ca. två månader sedan och han slipade ner plattan, med en Hilti diamantslip, nu i veckan. Är det denna typ av ojämnheter du menar så går det definitivt att ordna i efterhand.
 
Nej! Hade tur och gjöt den 22/12 när det var +2 gr och uppehåll. Egentligen perfekta förhållanden för att gjuta. Plattan brinner inte så snabbt när det är kallt = bra!

Snö är normalt inga problem men är det under -1 gr måste de "spetsa" betongen med ett dyrt ämne så den klarar kylan.

Snö och regn under gjutningen kan göra plattan ojämn vilket betyder mer slipjobb.
Se till att de jämnar av ordentligt och lasermäter varje 1/2 meter så är det nog lugnt!

Har hört om folk som gjutit när det varit -10 grader. Men har också hört om plattor som spruckit vid kall temperatur.

Men efter den 22/12 så vattnades vår platta och på julafton blev det ju kallt och då frös ett tunt lager med is uppe på. Nu kan de alltså inte slipa....
 
ulan skrev:
Grannen fick några "pucklar" i sin platta vid gjutning. Huset restes för ca. två månader sedan och han slipade ner plattan, med en Hilti diamantslip, nu i veckan. Är det denna typ av ojämnheter du menar så går det definitivt att ordna i efterhand.
Troligtvis....just nu är de 10 cm snö och is på den så jag kan inte riktigt uttala mig. Har kolla på stickprov och då ser det bra ut.
 
Mina betongkillar blåste upp ett ett tält som de fäste runt plattan. De använde sig av gasolvärme + en kraftig elfläkt. De stålglättade golvet samma dag som gjutningen i dec. -99 då det var ca -10 grader kallt. Inne i tältet var det säg 10-15 grader.

Så visst går det att slipa betong mitt i vintern.

Självklart ska du ha stålslipat golv! Även om du kanske inte ska ha plastmattor någonstans så blir det enklare med all övrig golvläggning oavsett om det är klinker eller lamellparkett etc.
 
Att använda tält med värme är ett bevis på seriösa grundkillar - gratulerar!

Tror dock inte att det är så vanligt men i det här (vinter)landet så borde det dock vara standard...
 
glättar man inte plattan innan den torkat just för att undvika slipmomenten..så gjorde vi när jag byggde växthus förr i tiden.. :-? :-?
 
Jo det är fixat med men jag trodde det skulle slipas också?!
Men nu kommer ju inte plattan synas när bygget är klart så det kanske inte är så viktigt bara det är jämnt underlag för klinker och trägolv?!

Så här såg plattan ut under och strax efter gjutning:

Gjutning-17.jpg
Gjutning-24.jpg
 
ikeahantverkaren skrev:
glättar man inte plattan innan den torkat just för att undvika slipmomenten..så gjorde vi när jag byggde växthus förr i tiden.. :-? :-?
Jovisst, då går det ju att slipa/glätta fall till golvbrunnarna också, vilket ger mindre jobb till nästa led.
 
  • Gilla
kalleanka21
  • Laddar…
Talade med en kakelkille igår....han hatar grundkillar som gjuter fall. I 90% av alla plattor så blir det merjobb för kakelkillen för att fixa till fallen. Ju mer gjutet desto mer spackel går åt. Han föredrog att golbrunnarna satt helt plana med plattan.
 
Våra bekanta slipade plattan när det var färdigmålat inne, så allting går, men jag tror ju knappast att de tyckte det var kul...det var dessutom inte första gången. Med golv direkt på platta blir det ju kinkigt att det inte finns svackor eller knölar om man inte ska få problem med sviktande och knarr i parkett o.d. Tyvärr ser man oftast inte detta med blotta ögat.
 
Alsti18 skrev:
Tyvärr ser man oftast inte detta med blotta ögat.
Sant MEN, det syns tydligt om det får regna på plattan och det sen börjar torka upp, där det ligger vattenpölar kvar så är det svackor ;)

Idag verkar ju folk inte ha tid med detta utan gjuter trots Kung Bore och nästa dag kommer huset - hur bråttom får man ha  ::) :surprised: ;)
 
I mitt fall så är det grundkillarna som segade att komma igång. Detta kunde varit klart i början av december MEN som alltid händer det saker "ingen" rår över och allt skjuts på framtiden. Det var liiiite svettigt veckan innan jul att få klart grunden men det ser bra ut, so far och det blir ändå nästan 12 dagar mellan gjutning och leverans.

Att gjuta dag 1 och hus leverans dag 3 är ingen bra idé. Egentligen skall väl en platta stå 28 dagar innan man ställer ett hus på den men detta är väl ingen som uppfyller?

Nu får vi hoppas att snöeländet lugnar ner sig till på tisdag...idag hade det inte varit roligt att resa väggar :surprised:
 
Vår platta gjordes i månadsiftet nov-dec och det var kallt men killarna slipade och det blev superbra jämt och fint. Syntes när husförsäljaren var där och det regnade tillochmed han blev imponerad av hur jämn den var.

Skönt med bra grundkillar. :)

Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.