Hej,

Antag att man har ett parkettgolv i ett rum där det endast sitter golvlister. Om man då väljer att slipa parkettgolvet så antar jag att golvet blir någon millimeter lägre. Innebär det också då att man normalt måste sätta kvartslister vid golvlisterna för att dölja höjdskillnaden som uppstår?

Tack!
 
Hej.

Jag tog bort golvlisterna innan slipning och kom på så sätt ifrån detta problemet.

Henrik
 
Tack!

Men blev det inte en glipa mellan golvlisten och golvet då? Eller flyttade du ner golvlisterna lika många millimeter som hade slipats bort från golvet? Dvs du använde inte de befintliga borrhålen/spikhålen när du monterade tillbaka golvlisterna?
 
Thomas59
Då jag slipat golv har jag alltid satt nya golvlister så då kan man ju välja lite högre lister. Nya golvlister gör mycket för helhetsintrycket.

Hur som helst bör man nog ta bort golvlisterna då man slipar annars kan det bli svårt att komma åt och då blir det inte snyggt.

Du använder ju en kantslip då du slipar närmast väggen och i hörn och på svåråtkomliga ställen använder du en sickel så det går nog att behålla listerna om du är försiktig. Med sickeln är det inga problem att ta så lite att listen kan vara kvar men med kantslipen blir det nog problem och listen kan också bli skadad av kantslipen.
 
Jag gjorde som "Thomas 59" skriver ovan.
 
NyfikenVit skrev:
Tack!

Men blev det inte en glipa mellan golvlisten och golvet då? Eller flyttade du ner golvlisterna lika många millimeter som hade slipats bort från golvet? Dvs du använde inte de befintliga borrhålen/spikhålen när du monterade tillbaka golvlisterna?
Bort med golvlisterna innan slipning. De är ofta svåra att få bort utan skador så räkna med att köpa nya. Det blir dessutom snyggare.

Det "svåraste" är om tapeten sitter fast mot golvlistens ovansida. Då får du skära rent innan du tar bort listerna och förmodligen byta till högre golvlist för att slippa glipan mellan ny golvlist och tapet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.