Hej!

Har sett en bostad jag är intresserad av att köpa som jag tycker är jättefin men det är en stor nackdel. Trägolvet är grå/svart. Jag skulle vilja ha det så att det liknar oljad ek. Går det att slipa om och få det i den kulören. Har ingen bild tillgänglig just nu.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det kan gå om inte den mörka färgen går ner mellan brädorna, för om det är så kommer du att få mörka ränder efter att du har slipat bort färgen som är ovanpå.
 
  • Gilla
Thomas Bergdahl1
  • Laddar…
Frågan är vad det är för golv. Massivt, slipbar parkett, tunn och i praktiken oslipbar parkett eller laminat? Sedan är frågan varför det har den färgen - dvs om det är målat tunt, fanerat tunt, färgat halvdjupt eller t o m gjort av ett väldigt mörkt träslag. Om du kan ge oss en bild och gärna vad som står i prospektet om golvet så blir det mycket lättare.

Sedan kan du också fundera på vad det skulle innebära att lägga om golvet och få det precis som du vill. För de flesta objekt är ett nytt golv en liten summa i sammanhanget och det finns mer än en tråd där man misslyckats med slipning eller färgbyte av golv.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Frågan är vad det är för golv. Massivt, slipbar parkett, tunn och i praktiken oslipbar parkett eller laminat? Sedan är frågan varför det har den färgen - dvs om det är målat tunt, fanerat tunt, färgat halvdjupt eller t o m gjort av ett väldigt mörkt träslag. Om du kan ge oss en bild och gärna vad som står i prospektet om golvet så blir det mycket lättare.

Sedan kan du också fundera på vad det skulle innebära att lägga om golvet och få det precis som du vill. För de flesta objekt är ett nytt golv en liten summa i sammanhanget och det finns mer än en tråd där man misslyckats med slipning eller färgbyte av golv.
Hep Hep skrev:
Frågan är vad det är för golv. Massivt, slipbar parkett, tunn och i praktiken oslipbar parkett eller laminat? Sedan är frågan varför det har den färgen - dvs om det är målat tunt, fanerat tunt, färgat halvdjupt eller t o m gjort av ett väldigt mörkt träslag. Om du kan ge oss en bild och gärna vad som står i prospektet om golvet så blir det mycket lättare.

Sedan kan du också fundera på vad det skulle innebära att lägga om golvet och få det precis som du vill. För de flesta objekt är ett nytt golv en liten summa i sammanhanget och det finns mer än en tråd där man misslyckats med slipning eller färgbyte av golv.
Tack för svar!

I annonsen står det att golvet enbart är mörkt. Dock ser det efter lite närmare granskning ut som laminat. Jag är ingen expert när det gäller hur lägenheter byggs men det skall tydligen gå att lägga nytt golv utan att behöva riva kök..
 
BirgitS
T Thomas Bergdahl1 skrev:
en det skall tydligen gå att lägga nytt golv utan att behöva riva kök..
Man kan lägga ett nytt golv framför köksskåpen och sluta någonstans mellan sockeln och benen (om det är ett någorlunda modernt kök med lösa socklar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.