Jag vill sätta på nya handag på min kökslucka. Är snickerispackel det bästa för att få bort gamla hål? Det är en gammal marbodal-lucka i något billigt material.

Några av luckorna som sitter vid diskbänken har svällt lite i underkant. Har tänkt att slipa bort detta innan jag målar. Tror ni att det är möjligt att få ett bra slutreslutat, eller måste jag köpa nya luckor? Tacksam för tips på hur jag kan göra får att få så bra resultat som möjligt.
 
Snickerispackel bör funka. Slipar du noga får du bra resultat. Svällningen däremot är lite svårare att svara på. Prova att slipa, men risken är att de helt enkelt blir för porösa. Då är det nya som gäller.
 
Tack för svar. Snart dags att provslipa :)

Jag undrar: Om jag vill ha blanka luckor. Vilken färg lämpar sig bäst? Och skall jag använda pensel, roller, eller något annat för att applicera färgen?
 
Allra bästa resultat har jag förstått, får man genom att sprutmåla. Du kan lämna in luckorna på sprutlackering så får du perfekt resultat, om det är vad du vill ha. Ska du måla själv är det hur som haver lackfärg som gäller. Pensel kan jag inte riktigt svara på, troligen en i syntet i bra kvalitet (dyr alltså) så den inte släpper borst. Men fråga detta hos din färghandlare.
 
cederbusch skrev:
Allra bästa resultat har jag förstått, får man genom att sprutmåla. Du kan lämna in luckorna på sprutlackering så får du perfekt resultat, om det är vad du vill ha. Ska du måla själv är det hur som haver lackfärg som gäller. Pensel kan jag inte riktigt svara på, troligen en i syntet i bra kvalitet (dyr alltså) så den inte släpper borst. Men fråga detta hos din färghandlare.
Lyckorna är så gamla. Så jag tycker inte riktigt att det är värt att lämna in dem på sprutmålning. Vill bara göra en uppfräschning av dem, och sätta nya handtag.

Går det att sprutmåla själv? Köper man sprayburkar med färg då, eller köper man någon slags behållare som man fyller med färg?

Tack för hjälpen!
 
skummgummiroller
 
Visst kan man sprutmåla själv, men då behöver du en maskin. Och då tror jag det lönar sig för dig att lämna dem på lackning. Prova med skummgummiroller som Henrik säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.