Vi har tagit in offert på slipning av trestavsparkett + behandling med hårdvaxolja. Hantverkaren sa att jobbet skulle ta en vecka och efter ROT cirka 8000:-.

Funderar på att hyra golvslip och behandla golvet själva. Är det svårt? Våra golvlister är spikade OCH limmade av föregående ägare så jag tar ogärna bort dem, kan man slipa ändå?

Hur lång tid talar vi om? Pris? Rör sig om 37kvm lackad parkett med lite grågul ton idag.
 
Låter vääääldigt billigt, hade aldrig gjort det själv!
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Du måste ha missuppfattat. Det kan omöjligt ta 1 veckas arbetstid = 40 arbetstimmar att fixa till 37 m2.

Möjligen det tar 1 vecka med torktider och allt, men själva arbetsinsatsen bör ta max 8-10 timmar.

Jag vet i och för sig inte om hårdvaxolja vs lackning ökar antalet arbetstimmar något men ett exempel;

Jag fick nyligen ett golv slipat och lackat (3 ggr). I priset ingick slipning & lackning av 4 trösklar och utbyte av lameller på ca 1/3 m2.
Yta 22 m2 kostnad 5.900 Arbetstid ca 6,5 timme. Resultatet = kanon. Ingen rot inblandad.
Kostnad per m2 = 268:- ink moms
 
E
Vi lät slipa och lacka 25 m2. Tog väl ungefär 6 timmar att slipa och lägga första lagret lack. Nästa dag slipades golvet över snabbt och nästa lager lack lades på. Därefter lackades golvet en sista gång. Skulle gissa att det tog ca 12 timmar fördelat på tre dagar. Kostnad kanske 3-4000 kr efter rot. Skulle aldrig gjort det själv.

Vi bytte golvlister samtidigt. Blir svårt att få det snyggt annars.
 
Hörde inte fel, vi ska renovera köket samtidigt och han radade upp när han skulle föra vilket moment. Start måndag. Klart golv fredag. Slipa gång skulle ta en dag och sen behandla två gånger
 
Timprismässigt känns det OK men det känns som att en vecka är att ta i, så jag var faktiskt inte nöjd med priset
 
8000 kr är alltså för arbetet, inte för förbrukningsmateriel, olja och eventuell maskinhyra?

Om du gör det själv tror jag att du hamnar kring 4000 kr i maskinhyra, olja och förbrukningsmateriel. Om det är första gången du gör det lär du få lite vågor och sliprosor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.