Vår hyresvärd skall lägga in ett nytt massivt brädgolv ett rum. Underlaget är golvspån som vilar på åsar. Byggaren säger att man kommer att börja med att slipa golvet när det är på plats och sedan behandla med olja eller något. Här har jag uppenbarligen missat något, att man slipar nya brädgolv? Har det med underlaget att göra? Har lagt några brädgolv själv men då direkt på åsar och utan att slipa då.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vår hyresvärd skall lägga in ett nytt massivt brädgolv ett rum. Underlaget är golvspån som vilar på åsar. Byggaren säger att man kommer att börja med att slipa golvet när det är på plats och sedan behandla med olja eller något. Här har jag uppenbarligen missat något, att man slipar nya brädgolv? Har det med underlaget att göra? Har lagt några brädgolv själv men då direkt på åsar och utan att slipa då.
Ping
 
Beror väl på vad det är för brädor.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Beror väl på vad det är för brädor.
Så man kan köpa ett nytt golv som är avsett att slipas?
 
Låter inte helt fel när det gäller massivt brädgolv. Min byggare sa samma sak dvs att det skulle slipas på plats efter något år. Nu gjorde jag det inte eftersom det är jämnt och fint. Tänker att det i så fall är lämpligt när/om huset säljs.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Generellt brukar man alltid slipa nylagda trägolv, jag har inte gjort det hemma när jag har lagt.
Men praxis är att slipa, framförallt för att få ner åsarna som kan bli mellan varje bräda och få ett helt jämnt golv.

Läser man på behandlingar av golv så ska det i 99% av fallen slipas även om det är nylagt.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte ett rätt dyrt massivt trägolv av furu, det var "färdigt" och med sådan tolerans att det inte behövde slipas. Mitt var "borstat" och hårdvitvaxat, det skulle göra golvet mer slitstarkt.

Om jag skulle göra ett till golv med nytt material skulle jag nog välja att såpskura istället. Kanske välja ett som behövde slipas och sen bara skura det. Men givetvis är det enklare med ett som redan är färdigt...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
H
Ulltand Ulltand skrev:
Vår hyresvärd skall lägga in ett nytt massivt brädgolv ett rum. Underlaget är golvspån som vilar på åsar. Byggaren säger att man kommer att börja med att slipa golvet när det är på plats och sedan behandla med olja eller något. Här har jag uppenbarligen missat något, att man slipar nya brädgolv? Har det med underlaget att göra? Har lagt några brädgolv själv men då direkt på åsar och utan att slipa då.
Förmodligen enklare att slipa ett massivt golv jämt än att rätta till undergolvet, dvs. om det inte stora höjdskillnader.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag köpte ett rätt dyrt massivt trägolv av furu, det var "färdigt" och med sådan tolerans att det inte behövde slipas. Mitt var "borstat" och hårdvitvaxat, det skulle göra golvet mer slitstarkt.

Om jag skulle göra ett till golv med nytt material skulle jag nog välja att såpskura istället. Kanske välja ett som behövde slipas och sen bara skura det. Men givetvis är det enklare med ett som redan är färdigt...
La in ett Siljan massivt golv som vi bara såpade enlig anvisning. Vi är helt nöjda med resultatet men det finns åsar. Känns ganska rätt att massiva trägolv inte är helt perfekta in my opinion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.