Jag skall måla garagegolvet, en vanlig betongplatta, med sån där tvåkomponentfärg som är till för just garagegolv.

Plattan glättades med "svävare" vid gjutning och är väldigt fin, den har nu stått i över ett år, är alltså torr, men jag tror man bör slipa den lätt innan målning för att få bort en eventuell hinna som kan hindra färgen från att fästa.

Frågan blir då, vad slipar jag med?
 
Tvätta med saltsyra, mindre dammigt :)
 
ABS slip med diamantskiva, ju slätare golvet är desto bättre håller färgen.

Protte
 
prototypen skrev:
ABS slip med diamantskiva, ju slätare golvet är desto bättre håller färgen.

Protte
Tack Protte.
Golvet är "helikoprat" till salsagolv vid gjutningen så ytan är riktigt slät redan. Så jag kommer köra så lite som möjligt, för att främst ta bort betonghuden, men även lite spill av olika slag som skett under byggtiden.

Kommer hyra från Cramo om nån vecka när det är dags.
 
Jag tycker att du får bättre resultat om du kör med en HTC420/500 eller liknande. Tyngre maskin och bättre resultat. Beroende på vilken betong du har använt så kräver det olika segment för bästa resultat. Har du "SKB" (självkompakterande) klarar du dig med ett segment om du endast ska bort med huden. Skulle du gå vidare med att polera betongen behöver du oftast använda dig av ett till segment för att få en höjdaryta.
 
htc 500 är det minsta som är aktuellt för den typen av jobb skulle be om segment
m2 och m4 för slipning innan målning med vattenburen epoxi
 
Om det bara är ett tunt lager så är ABS slipen smidig och enkel, diamant, slipstenar eller tom skivor med sandpapper funkar till den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.