Hej,
Jag håller på att bygga badrum och bastu i källaren. Hus från -65 med siporex men väggarna i källaren verkar bara vara lecamur. För att bygga badrummet kommer jag mura upp en vägg i lättbetong (tänkte fram till nyligen regla, men har tänkt om). Övriga tre väggar i badrummet är innervägg samt vägg mot krypgrund.

I den del av badrummet som blir våtrumzon 1 tänkte jag kakla väggarna. I övrigt tänkte jag putsa och måla med silikatfärg.

Min första fråga gäller själva putsandet och om jag borde slipa bort både färg och puts på befintliga väggar? Vet inte vad det är för färg men den verkar sitta bra. Likaså putsen, som är ca 10mm tjock. Gissar att det är kalkcementputs. Har gjort några test att slipa bort, som ni ser på en av bilderna. Tänkte i så fall slipa ned med vinkelslip och diamantskiva med ansluten dammsugare.

Ett enklare alternativ vore kanske att putsa direkt på färgen, men är inte sp förtjust i det alternativet då jag inte vet vad det är för fårg och känns meningslöst att måla med silikat om den är tätt bakom.

Min andra fråga är vilken puts jag borde välja? Vill ha så slätt som möjligt, typ som en gipsskiva. Verkar som att puts C med små korn typ 0-0,5mm kan vara ett alternativ elle putsbruk KC B, men är verkligen novis med detta.
 
  • Vägg med gul färg, delvis bortslipad puts, och tre synliga rör på väggen, samt en golvyta täckt med plastfolie och cementdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med delvis nedslipad färg och puts som visar fläckar av det underliggande materialet i källaren som ska bli badrum och bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.