Jag skall lägga klinkers på källarplatta och har en lokal höjd precis innanför dörren där golvet kommer vara som mest synligt.

Har gjort en liten topografisk sammanställning och..

Svarta området i halvön till höger är högsta området.
Gula ligger -3mm
Orange ligger -6

Sen faller det lite mer emot brunnen men betydligt mer jämnt och ser inget problem i det.

Jag vill inte flytspackla, för vill inte tappa takhöjd, men är rädd att plattorna kommer tanda för mycket på detta lokala område.

Hur snabbt går det att ta ner mellan 0-7mm på en sådan Ö med en ordentlig hyr-maskin?

Och kan man göra det utan att behöva tejp-täta varenda öppning emot kringliggande inredda ytor?
 
  • Källargolv med markerade höjdskillnader i rött och gult för klinkersläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Nu har jag svaret på min egen fråga.

Hyrde en Flex renoverings-slip men bytte närmast omgående från den medföljande skivan till en billig från Biltema jag hade sedan tidigare som avverkade betydligt bättre. Den jag fick med var nog mer för att fräsa bort gammalt fix än för massiv betong.

Jag tog ner 0-7mm på på totalt ca: 2kvm.

Metoden som funkade bäst var att fräsa från sidan, att slipa över större ytor uppifrån och ner var väldigt inneffektivt. Det var förvånansvärt lätt att hålla djupmått och lite efterputsning tog bort de flesta rosor.

Effektiv frästid inkl. byte av påse och rengöring av filter i dammsugare var strax under 3h.

Istället för att flyta upp 15kvm, eller låta åsen vara kvar så är den frästa ytan nu inom 1mm och hela golvet inom 4mm, så bara att gå vidare att klinka..

Renoveringsslipmaskin kopplad till dammsugare fräser betonggolv, med avverkade ytor och slipmönster synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett ojämnt betonggolv med uppenbar höjdskillnad nära en mätsticka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsslip och vattenpass som visar en nivellerad betongyta i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipad betongyta med frästa spår och damm, omgiven av byggverktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cacao75 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.