Hej,

vi behöver göra några småkorrigeringar av en relativt nygjuten betongplatta.

2-3 mm på 6-8 kvm.

- Funkar det bra med en diamantskåltrissa och vinkelslip?

- Vilken märke på trissa ska jag välja?

- Något förslag på bra vinkelslip som går att använda till detta och annat?

- Vilken är tekniken (högt/lågt tryck/varvtal)?
 
Utan att ha jobbat mycket med betong men desto mer med vinkelslipar så måste jag säga att jag har svårt att tro att du får en jämn yta när det rör sig om så mycket.. Hoppas någon kan tipsa om ett bättre verktyg för ändamålet.
 
Det går med vinkelslip, har själv slipat balkong på 4 m2 med vinkelslip, men skoj är det inte.
De första 1-2 millimetern går fort då det är betonghuden, andra och tredje millimetern kommer att ta otroligt lång tid hur bra slipskivor du än har, kör själv med HTC´s Gold-skål för dryga 1200 spänn som ska vara bland bästa på marknaden.
Om du ändå har mycket fritid och är jättesugen på att skada handlederna så ska du ha
touchpenna och rätskiva och markera var du ska slipa.

Men en fråga, är det verkligen "bara" 2-3 mm? Lägg på en rätskiva och mät, det kan vara mer än 2-3 mm om det är något som du ser med ögat. Det kan vara så mycket som 5 mm.
Om det är så fallet så tycker jag du ska hyra en riktig betonggolvslip med hjul som man kan gå runt med, helst en som man kan koppla vatten så avverkar det fortare.
 
Jag hade hoppat vinkelslipalternativet. Givetvis går det men att rekomendera är en betongfräs med tillhörande damsugare. Gissar på 1000kr för en dag/helg och du fixar jobbet på ett par timmar. Bonus är att du slipper vita fingrar och får en jämn yta god nog för klinker.

Om du vill slippa flytspackla för ex parkett så är det golvslip av stor modell med håriga segment som gäller. Men det är dyrare och bökigare att hantera om det ens går att hyra som privatperson.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.