Vi har en gillestuga där vi för första gången provat detta med murbruk lite här och var. Jag provade nu slipa lite med slipmus men det gick ju inte så bra. Vad använder jag för att få en hyfsad slät yta?
 
MultiMan
Murbruk är full av sand och väldigt hårt. Någon slipmus med vanligt papper kommer aldrig fungera, det är för trä, färg mm.

När man murar ska man göra det jämt och fint innan det bränner, med hjälp av olika murarverktyg och gärna en borste doppad i vatten sist, så gör jag iaf.

Jag hade knackat bort med huggmejsel om det går. Annars ta bort allt och göra rätt från början. Det är ju inga större ytor.

Murbruk hanteras på ett helt annat sätt än vanligt spackel, som är mjukt och kan slipas enkelt i efterhand.

Det är möjligt det finns något särskilt slipverktyg till murbruk som inte kostar massor, det får andra tipsa om i så fall.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Nej, slipmus är ju bara glömma. Betongslip kan du ju avverka med men det blir ju inte superslätt. Betongslip med borst och handtag i rött och svart, inte lämplig för att få en superslätt yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
små ytor och för avjämning klarar du med ett handverktyg liknande detta. En större insats kräver maskinell insats med vinkelslip och slipkopp eller liknande

Handverktyg för avjämning av små ytor med grå slippad och röd handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
dom små ytor kör du med vinkelslip
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.